Jom Hapuskan Kanser Serviks! SJMC Goes Teal Untuk Meningkatkan Kesedaran | Dunia Penuh Gosip

Jom Hapuskan Kanser Serviks! SJMC Goes Teal Untuk Meningkatkan Kesedaran

Kanser serviks adalah kanser ke-3 paling biasa di kalangan wanita di Malaysia. Malah, di Malaysia, kajian menunjukkan 1 daripada setiap 144 wanita berumur antara 30 hingga 75 tahun berisiko mendapat kanser serviks. Walaupun kanser serviks selalunya boleh dirawat apabila dikesan lebih awal, ada yang mungkin menjadi mangsa penyakit itu kerana kurangnya kesedaran atau tindakan yang tertangguh.



Dengan bulan Januari sebagai bulan Kesedaran Kanser Serviks, Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC) memulakan kempen selama sebulan, “Bersama, Mari Hapuskan Kanser Serviks #SJMCHPV”, untuk meningkatkan usaha mendidik wanita Malaysia tentang kepentingan pengesanan awal, rawatan dan pencegahan melalui vaksinasi.

Meminjamkan sokongannya kepada tujuan yang dekat di hatinya ialah personaliti TV Malaysia dan pencipta kandungan digital Daphne Iking, ibu kepada empat orang anak yang sangat percaya dengan kuasa pengetahuan dalam hal mencegah kanser serviks. Dia sedang memberi vaksin kepada anak-anak perempuannya dengan vaksin Human Papillomavirus (HPV) sejak kecil sebagai perlindungan daripada penyakit itu.

Iking berkata, “Saya percaya bahawa menyebarkan berita mengenai penyakit itu untuk membantu wanita dari semua peringkat umur melindungi diri mereka boleh memberi impak yang luas dalam membendung kanser serviks di Malaysia. Ramai yang mungkin mengelak bercakap tentang penyakit ini kerana stigma yang dikaitkan dengannya, jadi saya sangat teruja untuk dapat bekerjasama dengan SJMC dalam kempen ini dan berharap dapat membuat perubahan dalam menyelamatkan nyawa."



Sebagai sebahagian daripada kempennya, SJMC juga akan bekerjasama dengan artis wanita tempatan yang bercita-cita tinggi Malar Sinnadurai, Pengasas The Children's Art Studio, untuk mereka bentuk kemeja-t eksklusif yang menampilkan reben berwarna kuning untuk mewakili kanser serviks dan slogan "Kita boleh melawan ini". Dengan setiap pembelian, SJMC akan menderma RM10 kepada Rumah Ozanam, sebuah rumah untuk kanak-kanak perempuan.

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Perubatan Subang Jaya Trish Hogan mengulas, “Matlamat kami adalah untuk terus mewujudkan kesedaran orang ramai tentang kanser serviks, faktor risiko dan peranan kritikal yang dimainkan oleh vaksin HPV, jadi bersama-sama, kita akhirnya dapat menghapuskan penyakit itu. Walaupun ini tidak akan berlaku dalam sekelip mata, inisiatif seperti kempen ini boleh menyebabkan lebih ramai wanita menyedari tentang virus yang boleh tidak aktif selama bertahun-tahun. Dengan memperkasakan wanita dengan maklumat, mereka boleh memilih untuk mendapatkan vaksin atau saringan untuk melindungi diri mereka daripada penyakit itu.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai penyakit dan gejala serta saringan dan vaksinasi di laman web SJMC di https://www.subangjayamedicalcentre.com/.

Hospital itu juga menjalankan peraduan media sosial selama tiga minggu mulai 1 Januari 2022. Untuk setiap "suka" dan "tag" #SJMCHPV, orang ramai akan bertanding untuk memenangi satu pakej percuma vaksinasi HPV dan barangan lain.

Selain itu, akan ada hadiah lain semasa kempen, termasuk baucar rias kuku percuma dan anting-anting reben teal buatan tangan edisi terhad buatan tangan yang didatangkan bersama beg tote saudagar putih dan teal. T-shirt yang direka khas juga boleh dibeli. Butiran lanjut mengenai kempen ‘Bersama, Mari Hapuskan Kanser Serviks #SJMCHPV boleh didapati di laman web SJMC dan https://www.facebook.com/subangjayamedicalcentre/.








1 ulasan: