Memaparkan catatan dengan label Filem. Papar semua catatan
Terima kasih kepada Hangat.com kerana sudi memberikan 2 tiket tayangan perdana filem seram yang dinanti ramai. Ingat ini bukan filem badut kelakar di majlis hari jadi anak-anak tapi ini adalah filem badut sangat seram yang memang tak sesuai ditonton oleh kanak-kanak bawah umur. Sebab itu filem ini diklasifikasikan sebagai P18.


Dulu tak silap pernah tonton filem ini pada tahun 1990-an tak ingat bila tapi ia ditayangkan di tv dan sangat menjadi fobia kepada kanak-kanak sehingga mereka takut kepada badut sampai besar. Kini tahun 2017 kembali semula filem arahan Andres Muschietti yang berdurasi 135minit ini.

Masa pergi tengok tayangan perdana cite ini tak rasa apa2 yang sangat seram kerana mungkin ia akan seperti cite hantu biasa seperti The Ring, Annabelle atau The Conjuring. Tapi semua itu jauh meleset dan kami semua menjerit. Boleh katakan ia cite hantu yang menonjolkan watak hantu dan aksi yang real, kalau tangan kena gigit tu memang nampak real tangan tu putus kena gigit.

Hantu badut ini juga boleh menjelmakan diri dalam semua waktu siang atau malam dan pelbagai rupa yang sangat seram. Kesan dan efek yang digunakan sangat membantu menghidupkan filem ini menjadi ia lebih seram.

Sedikit sinopsis filem ini:


Kisah bermula apabila adik Bill iaitu Georgie hilang tanpa kesan di bandar Derry, Maine. Maka sekumpulan kanak-kanak bersama-sama untuk mencari dan menyiasat kes-kes kehilangan kanak-kanak yang berlaku setiap 27 tahun sekali. Dalam pada masa sama mereka juga mengalami masalah kekeluargaan yang harus mereka atasi juga. Sehingga mereka mengetahui tentang Pennywise, seorang badut penari yang jahat dan ada sejarah pembunuhan dan keganasan bermula sejak berabad-abad lamanya.



Bagimana pengembaraan mereka menjejak Pennywise serta apakah kesudahan filem ini kena tonton sampai habis kerana pada penghujung korang akan tahu bahawa filem ini akan ada sequence nanti. Akan mula tayangan seluruh Malaysia pada 7 September 2017. Digalakkan bawa selimut atau penutup muka sendiri sebab seram yang teramat sangat. 

Jadi ibu bapa diluar sana jangan sesekali bawa anak tonton filem ini dan saja nak bagi mereka tonton ia sangat seram. Takut akan terbawa-bawa dalam mimpi. Bagi orang yang ada sakit jantung atau lemah semangat juga tidak digalakan tonton. Saya bagi filem ini 5 Bintang dari segi keseramannya. Selamat menonton.

  




Filem live action romantik klasik, Beauty and the Beast terbitan Walt Disney yang akan ditayangkan pada 16 Mac ini menerima tamparan besar apabila kerajaan telah mengeluarkan arahan penarikan balik tayangan di semua panggung wayang di Malaysia bermula semalam.


Berita ini membuatkan kebanyakan peminat filem ini diarahkan memulangkan semula tiket seperti mana kenyataan yang telah dikeluarkan oleh TGV pada laman facebook rasminya. Juga pada laman rasmi Facebook GSC.

Filem ini telah mencetuskan kontroversi selepas pengarahnya Bill Condon mengesahkan salah satu karakter filemnya merupakan karakter homoseksual. Karakter yang dimaksudkan ialah LeFou dan karakter tersebut merupakan karakter gay pertama yang dihasilkan oleh Walt Disney.


Rayuan untuk menayangkan filem itu dipercayai sudah dihantar kepada pihak berkaitan. Tapi diharapkan filem ini tidak diteruskan ditayang di Malaysia kerana ia langsung tidak membawa apa-apa kebaikkan kepada penonton terutama peminat kanak-kanak. Kalau kita haramkan tayangan filem ini Malaysia bukan negara pertama berbuat demikian.

Beberapa pawagam persendirian di Amerika seperti di Albama telah pun mengharamkan tayangan filem ini. Juga di Rusia telah mengarahkan penarikan tayangan filem ini di sana. Harap Malaysia tegas dengan penderian dan tidak akan bertolak ansur dalam penularan unsur-unsur tidak sihat seperti ini. 





Filem animasi paling diminati ramai dan jadi viral sekarang Upin Ipin telah kembali setelah 7 tahun tidak menghasilkan filem selepas filem pertama mereka Upin Ipin Geng Pengembaraan Bermula pada tahun 2009. Kini Les' Copaque Production dengan kerjasama KRU Studio telah menghasilkan satu lagi karya bakal Box Office di Malaysia.


Upin Ipin Jeng Jeng Jeng tidak seperti animasi sebelum ini ia sangat berbeza dan membawa konsep yang lain. Menggabungkan animasi dan dunia pelakon manusia ia memberikan satu suasana yang lebih meriah dan menarik. Siapa tak kenal dengan KRU yang telah banyak menghasilkan filem animasi sebelum ini juga filem superhero yang banyak menggunakan teknologi CGI.


Filem Upin Ipin kali ini animasi nampak lebih kemas dan lebih maju serta gabungan antara manusia dan kartun juga serasi. Bagi yang pertama kali tonton akan rasa semua ini dan juga penggunakan lokasi pengembaraan juga sesuai dan menghidupkan suasana itu sendiri.

Sinopsis Filem Upin Ipin Jeng Jeng Jeng

 
Kisah bermual di rumah anak yatim yang didiami Balqis watak utama dalam filem ini. Kerana minat dan cintanya Aqis dengan watak Upin Ipin ia membuatkan beliau yakin bahawa kartun ini mampu untuk menjadi realiti. Dalam keseronokan itu telah hadir seorang lelaki bernama Zaman yang mahu merampas tanah rumah dimana anak yatim itu tinggal.
 

Segala pengembaraan dan keseronokan bermula dalam proses Zaman untuk mendapatkan tanah tersebut dengan pelbagai cara. Namun datang 2 orang jejaka yang juga bekas penghuni rumah anak yatim tersebut iaitu Awie dan Bo lakonan Awie sendiri serta Remy Ishak membantu untuk menyelesaikan maslah itu.

Pelbagai cara dilakukan untuk mendapatkan bantuan kewangan bagi menyelamatkan rumah anak yatim tersebut. Sehingga akhirnya mereka menganjurkan satu konserta amal dan berjaya mengumpulkan dana menyelamatkan rumah tersebut. Kena datang sendiri untuk saksikan aksi kelakar dan sedih dalam filem ini memang menyentuh hati.

Filem ini bukan sahaja sesuai untuk kanak-kanak tetapi juga untuk ibubapa dalam memberi pendidik awal kepada anak-anak agar berkasih sayang dan saling bantu membantu. Kerjasama yang di wujudkan dalam filem ini sangat bagus dan masej kasih sayang juga satu yang terserlah dalam filem ini.


Tapi setiap yang dilakukan ada penambah baikan yang boleh dibuat untuk memastikan filem ini lebih dicintai oleh kanak-kanak. Ini kerana watak Upin Ipin agak kurang menyerlah dalam filem ini serta telalu banyak adegan menangis dna sedih yang kadang-kadang menghalang emosi gembira kanak-kanak. 



Apa pun filem ini bakal menjadi pecah panggung bukan sahaja di Malaysia malah mungkin ke Asia Tenggara seperti Indonesia yang sebelum ini menjadi kegilaan ramai rakyatnya. Sapa lagi yang nak support filem tempatan kalau bukan kita.


Juga jangan lupa untuk bertemu karektor kesayangan kanak-kanak ini di Expo MAHA 2016 yang bertempat di Laman Florikultur MAEPS Serdang. Bermula daripada 1 hingga 11 Disember 2016 dengan banyak aktiviti menarik akan ada di sana. Selain bertemu Upin Ipin mereka juga mengadakan aktiviti menarik seperti mengenai aspek pertanian dan tumbuh-tumbuhan. Jumpa di sana.






Satu lagi filem dari negara seberang yang bakal menemui penonton Malaysia awal September tahun ini. Filem "Kalam-Kalam Langit" yang membawa genre keagamaan pasti akan menyentuh hati semua yang menontonnya. Filem arahan Tarmizi Abka dan dimainkan oleh barisan pelakon yang cukup hebat di Indonesia seperti Dimas Seto, Ibnu Jamil, Elyzia Mulachela, Meriza Febriany dan ramai lagi.


Pratonton filem ini akan diadakan pada penghujung bulan August ini kepada semua media dan juga barisan penggiat seni tanah air. Keunikan filem ini adalah kisah disebalik kehidupan di sekolah pondok sekitar Lombok Barat. Menggunakan latar belakang yang cantik sekitar Lombok dan seni kamera yang menarik menjadikan adegan filem ini mengujakan.

Sinopsis filem Kalam-Kalam Langit

Kisah Jafar yang dari kecil mendapat didik agama yang cukup tinggi dari kedua ibubapanya. Sehingga beliau berjaya mendapat tawaran biasiswa melanjutkan pelajaran di sebuah sekolah pondok. Di situ bermula segala kisah suka duka dan juga terselit kisah cinta 3 segi antara Jafar, Azizah dan Anissa.


Dalam sekolah pondok itu selalu diadakan pertandingan Tilawah Al Quran untuk mencari mereka yang terbaik. Jafar seorang yang cukup hebat dalam tilawah juga disaingi oleh seorang lagi pelajar iaitu Syatori juga ingin memenagi pertandingan tersebut. Lagi hebat Jafar mendapat tentangan kuat daripada bapanya untuk menyertai pertandingan itu. Sehingga bapanya sakit dan meninggal dunia akhirnya Jafar membawa diri ke Lombok kg asal ibunya. 

Di situ Jafar membina hidup baru tapi kerana kesedapan dan ilmu agama yang kuat dalam dirinya terhadap tilawah menjadikan orang kg memilih beliau mewakili Lombok untuk pertandingan peringkat daerah. Tapi masih ada kekangan dalam beliau meneruskan hajatnya itu. Bagi nak tahu kisah seterusnya harus menonton di pawagam.

Jalan cerita

Ada babak yang sangat menyentuh hati penonton kerana kasih sayang antara anak dan ibubapanya. Kalau nak dengar suara sebenar pelakon2 ini mengalunkan ayat2 suci Al Quran mesti kena tonton filem ini. Filem ini sesuai di tonton oleh semua peringkat usia dan juga seisi keluarga. Walaupun ia berkonsepkan keagamaan namun masih ada unsur humor dalam cerita ini yang kadang2 buat kita tertawa. Kalau nak tonton sesuatu filem yang relax tapi ada pedoman dalamnya filem Kalam-Kalam Langit adalah sangat sesuai. Nantikan tayangannya awal bulan September di seluruh pawagam di Malaysia. 


Detail Filem Kalam-Kalam Langit
Sutradara : Tarmizi Abka
Produser : H.R. Dhoni Ramadhan, Hj. Dian Permata Purnamasari, Asad Amar
Penulis Skrip : Faozan Rizal
Pelakon : Dimas Seto, Ibnu Jamil,Elyzia Mulachela, Meriza Febriany, Mathias Muchus, Henidar Amroe dan Ade Firman
Genre : Drama, Keagamaan
Durasi : 1jam 15minit
Bintang : 4/5 Bintang







Setelah 5 tahun kejayaan dan populariti filem Geng Pengembaraan Bermula tahun 2009, kini mereka bakal kembali lagi menggegarkan panggung dengan filem terbaru. 2016 adalah waktu terbaik bagi animasi no.1 Malaysia ini untuk tampil dengan produk baru agar terus diminati oleh kanak2. Bagaikan fenomena sebelum ini animasi Upin & Ipin mendapat sambutan luar biasa daripada bukan sahaja golongan kanak2 malah juga dewasa.


Pasangan animasi adik beradik kembar ini juga turur mencuri perhatian peminat mereka di negara seberang Indonesia. Menjadi kegilaan ramai penduduknya karikatur ini begitu popular sehinggakan semua barangan keluaran Upin & Ipin menjadi laris. Juga negara jiran tersebut menghasilkan single untuk animasi ini yang bertajuk 'Sahabat Selamanya' nyanyian kumpulan Padi.
Kini filem baru mereka gabungan antara Les’ Copaque Production dan KRU Studio menghasilkan Upin & Ipin Jeng Jeng Jeng. Filem garapan animasi dan juga karektor manusia adalah idea baru untuk dunia filem tempatan. Menampilkan Pelakon Wanita Terbaik Asia Puteri Balqis sebagai pelakon utama disamping watak Upin & Ipin. Nampak lebih segar dan lebih menarik diharapkan filem kali ini akan pecah panggung sebagai filem animasi paling berjaya.


Kalau korang tak sabar boleh tonton dulu teaser Upin & Ipin ini yang telah berada di Youtube. Moga animasi ini terus menjadi kegilaan kanak2 di negara kita dan setanding animasi luar negara. Tarikh tayangan masih belum diumumkan oleh pihak produksi tapi dalam tahun ini juga. Nantikan di pawagam berhampiran anda dan bawa anak2 semua menonton.







Tahun 2016 ini lebih  mencabar dan lebih memerlukan kekretifan kepada pengiat karya filem tempatan mahupun luar negara. Makin banyak teknologi makin canggih penghasilan filem2 yang akan menyaingi antara satu sama lain. Tapi sekiranya masih di takuk lama kita akan terus ketinggalan dan terus menghasilkan sesuatu yang di anggap tidak releven. Adakah kita nak tengok karya filem kita terus lupus di muka bumi ini. 

Bukan lah semua yang teruk tapi ada beberapa yang masih lagi mengetengahkan sesuatu yang telalu klise bagi masyarakat kita. Sebab itu negara dan industri tidak berkembang masih di tahap yang sederhana. Bagi tahu 2016 ini kita di sogok dengan beberapa filem yang worse sangat untuk di tonton masyarakat. Di antara yang boleh di kategorikan rugi untuk di tonton kerana tiada yang menarik hanya kisah seperti di ulang-ulang.


1) Filem Langit Cinta
- Filem arahan Osman Ali ini tidak ubah seperti filem2 beliau sebelum ini iaitu Ombak Rindu dan juga Pilot Cafe. Kisah pecintaan antara yang kaya dan miskin kemudian dapat tentangan keluarga kerana darjat. Cuma plot penceritaan dan juga gaya artis yang membezakan filem ini tapi kisah adalah sama. Tambahan pula barisan pelakon yang belum taraf tangkap leleh untuk ditonton kerana sikap hipokrit pelakon tersebut. Agak rugi untuk penonton mengeluarkan duit menyaksikan filem ini melainkan mereka yang terlalu taksub kepada pelakon tertentu.

2) Filem Mat Motor
- Bermulanya filem ini daripada gosip tentang perbutan idea daripada dua orang pengarah sehinggakan ia menjadi isu. Kemudian rupanya ia tidaklah sehebat mana yang di ceritakan dalam gosip tersebut. Filem ini biasa2 sahaja seperti mana filem mat rempit lain. Kisah anak muda yang masih keliru identiti seperti mana cite culik Amirah dan teman lelakinya. Tak tahu kenapa masih ada lagi filem seperti ini di zaman moden ini.

3) Filem Teenage Mutant Ninja Turtles 2
- Filem Hollywood ini bakal munjul dalam tahun 2016 juga mungkin sambungan daripada yang pertama. Seperti sebelumnya filem ini banyak kurang dari segi costume dan juga penggunaan CGI. Walaupun berataraf Hollywood tapi ia masih di anggap sebagai filem paling tidak berjaya. Adakan ia akan berubah tahun 2016 ini sama2 kita saksikan.

Ini cuma pendapat umum sahaja tetang filem2 yang akan muncul 2016 tapi masih tidak ada perubahan dan mengekalkan konsep yang lama. Teknologi semakin berubah dan juga industri filem kita juga harus berubah. Jangan sogok rakyat kita dengan perkara yang membuatkan kita tidak berkembang. Selamat menonton semua..







Ia bagaikan mengulangi kemeriahan dan kejyaan filem Kuch Kuch Hota Hai dan Kabhi Khushi Kabhie Gham serta banyak lagi filem hindustan yang mendapat tempat di hati penonton di Malaysia. Dilwale filem meletop 2015 dan pembukaan terbaik kepada industri Bolloywood di seluruh dunia. Malaysia juga tidak ketinggalan mendapat bahang hangatan filem ini sehingga panggung sentiasa penuh untuk tempoh tayangan ini.


Filem lakonan pelakon paling popular Shah Rukh Khan dan gandingan paling mentap yang di nanti2kan sekian lama iaitu Kajol. Memang ia adalah satu gabungan paling berjaya dalam mana2 sahaja filem lakonan mereka termasuk filem ini. Hilang rindu penonton di Malaysia untuk menyaksikan gabungan SRK dan Kajol.


Arahan mantap dari Rohit Shetty walaupun tempoh tayangan filem ini 2jam 38minit dalam panggung namun sedikit pun tidak membosankan. Malah ada adigen dalam filem ini membuatkan penonton terketawa dan tidak gering gusi dengan watak masing. Sedikit siniosis filem ini buat sapa2 yang tak tonton lagi di pawagam


"Kisah mengimbau kembali cinta antara Kaali lakonan SRK dan juga Meera lakonan Kajol. Mereka adalah anak kepada dua orang gengster yang berpengaruh di sana. Namun rasa cinta yang kuat membuatkan mereka tetap ingin meneruskan cinta walaupun di tentang oleh keluarga masing2. Hingga 15 tahun yang mendatang kisah cinta mereka yang penuh duka itu tetap mekar adlam hati dan ia di buktikan dengan pertemuan yang tidak di sengajakan. Ini kerana adik kepada Kaali iaitu Veer lakonan Varun Dhawan dan adik kepada Meera iaitu Ishita lakonan Kriti Sanon telah jatuh cinta. Mereka mencuba untuk menyatukan semula hubungan cinta Kaali dan Meera ini untuk mendapat restu cinta mereka juga." Selebihnya kena tonton di pawagam ok.


Lagu2 dalam filem ini juga agak menarik cuma ada sesetengah lagu dah kurang ciri2 hindustan dari segi muzik dan juga tarian mereka. Kerana kehebatan filem hindustan adalah pada lagu dan tarian mereka. Tapi ia tetap menghiburkan dan memberi kenangan gembira mahupun sedih sepenjang tayangan filem ini. 


Lagu yang menjadi kegemaran dalam filem ini adalah Gerua nyanyian asal Arijit Singh dan Antara Mitra. Bukan sahaja nyanyia malah juga latar belakang sepanjang lagu ini di nyanyikan juga memukau penonton dengan semitografi yang menarik dan cantik di negara Itali. Lagu ini juga menjadi igauan di Malaysia kerana ia telah di terjemah kepada bahasa Melayu dan di nyanyikan oleh artis Malaysia. Gandingan Aliff Aziz dan Kilafary menjadi buat menyanyikan lagu ini versi Melayu.


Filem Bollywood tidak akan putus untuk terus memberikan yang terbaru dan terbaik buat pecinta2 filem cinta leleh seperti ini. Mungkin ramai akan tunggu semula kemunculan ramai lagi artis Bollywood lama yang di nanti2kan. Pada yang nak tonton filem Dilwale boleh pergi cite ini menarik tapi kena standby untuk duduk 2jam lebih dala pawagam tu ok.









Kelainan yang di bawa kali ini menurut penerbit Aziz M.Osman yang telah lebih 20 tahun dalam dunia seni lakonan ini cukup meyakinkan. Sebelum ini beliau cukup di kenali dengan filem cinta dan juga komedi. Namun kerana peredaran masa membawa beliau untuk berubah angin kepada filem seram yang lain daripada lain.


Oleh sebab itu maka wujudnya sebuah filem baru yang kini telah berada di pawagam iaitu Jengka. Filem seram berdurasi 1jam 20minit ini menampilkan barisan pelakon yang hebat seperti Riezman Khuzaimi sebagai Basir, Ramona Zamzam (Nini) Afida Es (Mak Fida), Raja Azrey (Along), Eyka Farhana (Aqish), Jobot (Ustaz Mizi) dan Sahiddin (Nyun).


Menurut beliau kisah ini di filemkan selepas mendengar sendiri cerita yang sebenar di ceritakan kepada beliau oleh penduduk Jengka semasa beliau melakukan pengambaran 10 tahun lalu. Oleh kerena ia adalah sebuah cerita yang benar dan menarik kini telah di filemkan untuk tontonan umum. 

Sinopsis filem Jengka

Cerita mengisahkan pasangan suami isteri yang bakal menimang cahaya mata mereka tetapi dengan keadaan yang tidak mengizinkan membuatkan si isteri ingin bersalin di kampung halaman beliau iaitu Jengka Pahang. Bagaimanapun, mak bidan yang dijemput datang ke majlis itu menasihatkan Nini supaya tidak dibebankan dengan tekanan perasaan. Ini kerana, Nini akan diganggu ‘semangat tidak baik’. 


Malangnya, pada majlis kenduri itu Nini mengetahui kecurangan Basir yang memiliki kekasih gelap. Akibat kecewa dan memberontak, Nini akhirnya lari dari rumah. Nini menyusup masuk ke ladang kelapa sawit yang didakwa ‘berpenunggu’ dan hilang secara tiba-tiba. Bahkan, paling megejutkan Basir, along dan orang kampung hanya mendengar jeritan Nini dan tangisan bayinya. Apa yang berlaku dan bagaimana kesudahan filem ini saksikan di pawagam berhampiran anda sekarang.








Kali ni review sebuah filem animasi berteknologi tinggi dari penerbit Laika. Terima kasih kepada ChurpChurp atas tayangan perdana filem ini di TGV One Utama baru2 ini. Mahagosip teruja juga untuk tonton filem animasi walaupun rasa filem ini sesuai untuk kanak2. Filem yg di adaptasi daripada sebuah novel "Here Be Monsters!" mengisahkan kehidupan The Boxtrolls di dunia bawah tanah.


Sedikit sinopsis tentang filem ini.
"The Boxtrolls, komuniti yang aneh, makhluk nakal tapi penuh kasih sayang telah dibangkitkan seorang budak lelaki yatim bernama Eggs. Membina rumah gua yang menakjubkan di bawah jalan-jalan di kampung Cheesebridge. Apabila penjahat di bandar ini, Archibald Snatcher datang dengan rancangan untuk menyingkirkan The Boxtrolls, Eggs memutuskan untuk meneroka di atas tanah di mana dia bertemu dengan Winnie Portley-Rind. Bersama-sama, mereka merangka pelan berani untuk menyelamatkan keluarga Eggs. Adakah misi mereka berjaya bagaimana kesudahannya..."


Membariskan suara latar dari pelakon hebat seperti Isaac Hempstead-Wright suara Eggs, Elle Fanning suara Winnie Portley-Rind, Ben Kingsley suara Archibald Snatcher penjahat, Dee Bradley Baker suara Fish, Wheels dan Bucke. Cerita ini ringan dan mudah untuk di fahami sesuai untuk golongan kanak2 yg suka kepada watak comel dan kelakar. Dalam jalan cerita ini di terapkan unsur humor untuk menghiburkan penonton.


Bagi Mahagosip filem ini bagus untuk tontonan kanak2 di musim cuti sekolah ini, jadi ibu bapa gunakan masa cuti ini untuk bawa anak2 anda menoton filem ini yg bermula tayangan di Malaysia 11 September 2014 ini. Bagi Mahagosip filem ini 3 bintang dan animasi juga bagus. Jgn lupa untuk menonton ok.







Kali ni Mahagosip dpat undangan untuk tayangan perdana filem As Above So Below di TGV One Utama. Terima kasih kepada ChurpChurp atas undangan anda. Satu lagi filem seram 2014 dari Amerika mendapati rakaman filem seram yang diarahkan oleh John Erick Dowdle dan ditulis oleh Dowdle dan adiknya Drew. Filem ini dihasilkan oleh Pictures Legenda dan diedarkan oleh Universal Pictures, menjadikannya filem pertama dalam perjanjian Legenda dengan Universal.

 

Filem yg berlatar belakangkan menara Efil di Paris adalah filem tentang bagaimana seorang pengamal sejarah dan pencari kesan tinggalan lama agar tidak lupus. Pencarian di lakukan bukan di salam hutan atau di kawasan lama tapi di bawah tanah kerana tinggalan sejarah itu ada di situ. Barisan pelakon yg hebat seperti Perdita Weeks sebagai Scarlet Marlowe watak utama dalam filem ini, Ben Feldman sebagai George teman kepada Scarlet dan Edwin Hodge sebagai Benji jurukamera dalam pengembaraan ini. Manakala 3 lagi watak adalah pakar pengembara iaitu Fran├žois Civil sebagai Papillon, Marion Lambert sebagai Souxie dan Ali Marhyar sebagai Zed.


Mahagosip tuliskan sedikit sinopsis di sini untuk anda dan selebihnya kena tonton sendiri di pawagam.
"Scarlett, seorang bekas pelajar ahli kimia sarjana muda, memulakan kerjaan pencarian sejarah dan kisah mistik lama yg di kajinya oleh bapanya yg telah meninggal dunia. Pengembaraan seram bermula dari bantuan sekumpulan peneroka untuk mencari Catacombs di bawah Paris, Perancis. Mereka tidak lama lagi mendapati diri mereka terperangkap di dalam kedalaman Catacombs, yang dihantui oleh penglihatan batin dan makhluk. Kerana mereka berjuang untuk terus hidup, mereka menyedari bahawa mereka benar-benar boleh dalam neraka itu sendiri, sebagai visi yang besar salahnya dari masa lampau mereka lumus mengejar mereka."


Sekiranya anda mahu melihat sebuah karya filem menggunakan kaedah kamera begerak seperti filem2 pencarian entiti seram. Mahagosip galakan untuk anda sedia dari dalaman kerama keseraman ini bukan datng dari hantu atau makluk halus tapi dari suasana dan kesan kepada barisan pelakon mereka. Untuk filem ini Mahagosip bagikan 4 bintang bagi anda yg mahu menonton dah mula di tayangkan bermula dari 4 September 2014 di seluruh pawagam.


Tapi ada sedikit kekurangan pada babak penghabisan di mana watak utama Scarlett telah berpatah balik ke dalam torowong dengan cepat sekali tanpa masalah dan ia berlaku begitu cepat seolah tidak logik. Filem untuk 18SG sahaja barisan pelakon juga hebat2. Tontonlah sekarang...











Mahagosip berkesempatan untuk menonton file LUCY di TGV One Utama. Terima kasih kepada ChurpChurp Malaysia kerana memberi tiket percuma untuk tayangan premium file ini. Bagi Mahagosip ia adalah filem yg penuh saintifik dan penuh pemikiran logikal akal manusia. Filem untuk tontonan 18 tahun keatas memang mencabar minda untuk di tonton. Sedikit sinopsis jalan cerita file LUCY.


"Lucy adalah seorang wanita berusia 25 tahun Amerika yang tinggal dan belajar di Taipei, Taiwan. Dia ditipu bekerja sebagai keldai dadah oleh teman lelaki barunya, yang majikannya adalah Korea bos bernama Encik Jang. Lucy menyampaikan beg bimbit kepada Encik Jang mengandungi dadah sangat berharga sintetik dipanggil CPH4. Dia ditangkap dan beg ubat itu secara paksa dijahit ke dalam perut dan yang tiga keldai dadah lain yang juga akan mengangkut dadah untuk jualan di Eropah. Semasa di dalam kurungan Lucy, telah ditendangan di perut, memecahkan beg, melepaskan sejumlah besar dadah ke dalam sistem badannya. Hasilnya, dia mula memperoleh semakin kuat dan meningkatkan keupayaan fizikal dan mental, telepati, telekinesis, perjalanan masa mental, dan dia boleh memilih untuk tidak merasa sakit atau ketidakselesaan lain, di samping kebolehan lain".


LUCY membariskan pelakon yang hebat dan juga mantap seperti Scarlett Johansson sebagai watak LUCY, Morgan Freeman sebagai Professor Norman, Choi Min-sik seabgai ketua gengster Mr Jang, Amr Waked sebagai pegawai polis, Julian Rhind-Tutt dan ramai lagi. Bagi Mahagosip ini adalah sebuah filem bagus dan membuka minda untuk berfikir. Anda boleh menonton filem ini bermula 21 Ogos 2014 dan masih lagi di tayangkan di seluruh pawagam utama negara. Dalam rangkin filem ini Mahagosip berikan 3 bintang. Filem ini juga dapat di tonton dalam 3D.




 
Terima kasih kepada ChurpChurp Malaysia kerana memberikan 2 tiket untuk pra tonton filem Into The Storm ini di TGV One Utama. Rasa teruja dan penuh menarik untuk menyaksikan sebuah filem documentari hebat kajian terhadap ribut taufan di Amerika. Mahagosip dapat mengembara dalam sepenjang durasi 1jam 30minit tentang kekuatan ribut taufan dan juga kemampuan manusia untuk menghadapinya.

 

Menonton triller filem ini sahaja dah membuatkan anda begitu teruja untuk merasai situasi sebenar berada di tentgah2 puting beliung yang terbesar dalam sejarah. Filem terbitan New Line Cinema membariskan pelakon2 hebat dan bekarisma seperti Richard Armitage, Sarah Wayne Callies, Matt Walsh, Alycia Debnam-Carey dan Arlen Escarpeta. Baca sedikit sinopsis filem ini yg mampu membuat hati anda sentiasa bedebar2 untuk menunggu setiap bahagian dalam filem ini.


Sipnosis
Dalam tempoh satu hari, bandar Silverton mampu dimusnahkan oleh serangan pernah berlaku sebelum tornado. Seluruh bandar berada dalam keadaan yang tidak menentu dan boleh membawa maut, walaupun penjejak puting beliung meramalkan yang paling teruk lagi akan datang. Kebanyakan orang mencari perlindungan, manakala yang lain berjalan ke arah vorteks, menguji sejauh mana seorang pemburu ribut akan pergi untuk mendapatkan kepuasan dan juga kisah sebenar bila berada dalam puting beliung paling ganas. 

 

Cerita garapan hebat pengarah Steven Quale ini sekali sekala mengusik emosi penonton dengan kisah sedih dan drama kekeluargaan. Di hebatkan lagi dengan aksi ribut yg tidak diduga dan menggerunkan. Namun masih ada kekurangan dalam penggunaan kamera kerana apa bila berada dalam situasi hebat tiada aksi dalam rakaman kamera hanya statik tidak menunjukkan situasi kamera sebenar. Ini filem dokumentari dan banyak pelakon pegang kamera sendiri tapi filem ini tidak menggunakan kedudukan kamera tersebut.

Yang lain filem ini hebat dan menarik untuk di tonton. Mahagosip bagi 3 bintang untuk filem ini. Kalau anda suka pada aksi yg menggerunkan dan juga melihat bagaimana puting beliung pada jarak yg dekat filem ini sesuai untuk anda bermula 8 Ogos 2014 di pawagam berhampiran anda. Walaupun Malaysia jauh daripada bencana ini tapi filem ini mampu membawa anda dekat dengan situasi sebenar.







Dalam kesibukan persiapan hari raya bagi penggiat seni filem tempatan pula sibuk menantikan saat tayangan filem mereka menjelang hari raya nanti. Ada 3 buah filem akan masuk panggung pada hari raya pertama 2 buah daripada filem tempatan dan sebuah filem antarabangsa. Pesaingan sihat ini dilihat lebih terjurus kepada usaha untuk medapatkan status boxoffice kerana filem2 yg akan di tayangkan bukan calang2 filem dan juga pengarahnya.


Filem pertama yg akan keluar di pawagam pada hari taya nanti adalah sebuah filem sikual kepada filem2 untuk versi pertama dan keduan. Adnan Sempit kini telah masuk musim ke 3 dan masih mengekalkan momentum barisan pelakon yg hebat2 dari musim pertama hingga kedua. Shahezy Sam, Yana Samsudin, Along Cham dan Intan Ladyana dilihat penghidup kepada filem ini yg pernah menjulang box office untuk musim yg pertama. Konsep masih di kekalkan kisah latar belakang hidup mat dispatch yg kini telah masuk fasa perkahwinan mereka dengan insan pilihan hati.

Mampukah filem ini mengulangi kejayaan kepada Adnan Sempit yg pertama. Adakah barisan pelakonnya mampu untuk menarik minat penonton untuk menonton filem ini. Namun bagi penerbit David Teo ia bukan halangan kerana taget beliau untuk keluar lebih 50 filem dalam setahun pasti tercapai. Apa pun jgn lupa untuk pergi kepawagam hari raya ini bagi menyaksikan filem Adnan Sempit 3 yg masih kelakar dan hebat.


Filem kedua yg akan di tayangkan juga pada hari raya pertama adalah filem Lemak Kampung Santan. Sebuah filem terbitan, arahan dan lakonan Hans Isaac ini nampak lebih lain dengan filem2 beliau sebelum in. Filem yg berkisarkan kehidupan org kg Melayu yg penuh dengan adat dan kesopanan di selitkan dengan eliment humor dalam filem ini menjadi ia agak menarik. Bergandingan dengan kekasihnya Neelofa nampak lakonan mereka tidak keko dan seolah-oleh ia realiti. 

Masih begandingan dengan barisan pelakon pilihan Hans sendiri seperti Harun Salam Bachik, Awie, Afdlin Shauki, Kir Rahman dan ramai lagi merupakan kisah cinta antara gadis kampung dengan jejaka kota. Bagaimana plot cerita dan kesudahan kisah ini kena saksikan sendiri filem Lemak Kampung Santan tayangan hari raya pertama di seluruh pawagam berhampiran anda.


Sebuah filem luar negara juga akan mengjengah di pawagam tempatan pada hari raya pertama. Filem aksi dan fiksyen Percy Jackson - Sea Of Monsters adalah karya daripada sebuah novel terlaris ini mengetengahkan kisah magik. Mereka bertarung dengan raksaksa air, tentera zombi dan juga pejahat sihir. Watak Percy Jackson di pegang oleh pelakon Logan Lerman dan bergandingan bersama pelakon lain seperti Alexandra Daddario, Brandon T Jackson, Jake Abel dan ramai lagi.

Untuk saksikan filem yg berbeza ini jgn lupa untuk ke pawagam pada hari raya pertama juga. Mungkin hari tu lepas solat raya boleh buat marathon untuk tonton 3 buah filem hebat ini yg bakal membawa demensi berbeza kepada penonton. Namun amalan ziarah menziarahi jgn dilupa kepada jiran dan sanak saudara mesti di utamakan. Erat silatulrahim di bulan mulia ini kalau susah2 bawa semua ahli keluarga ke pawagam tonton 3 filem hebat ini nanti ok..






Bila rasaksa menjelma apa yang kita akan buat. First mesti kita siap2 kemas untuk melarikan diri dan juga mencari tempat perlindungan. Tapi kalau rasaksa tu lebih besar dan lebih tinggi daripada banggunan 30 tingkat mcm mana nak lari tak cukup tanah rasanya. Kalau rasaksa lawannya mesti ramai kata Ultraman tak pun Power Ranger hehehhehe... Tapi dalam Pacific Rim rasaksa lawannya adalah juga sama saiz dengannya baru padan.

 

Itulah yg ditonjolkan dalam Pacific Rim lakonan Charlie Hunnam di mana robot di cipta untuk berlawan dengan rasaksa. Tetapi robot yg di kawal dengan 2 kuasa dan tenaga manusia di dalam kepala robot tersebut. Cerita ini mengisahkan bagaimana bumi telah di ancam oleh rasaksa yang keluar dari kerak bumi. Rasaksa yang di gelar Kaiju mempunyai beberapa level kekuatan. 


Elemen kekuatan dan juga kerjasama antara team yg di terapkan dalam filem ini menjadikan jalan cerita yg lebih kuat dan menarik. Kekuatan pasangan dalam mengawal robot di sangkut paut dengan kekuatan mengawal emosi antara kedua-dua pemandu robot. Filem ini memang hebat dengan kesan rasaksa Kaiju yg real dan juga bunyi menjadikan filem ini hebat dan membangkit semangat.


Daripada 5 bintang Mahagosip bagi 4 bintang untuk filem ini. Memang tak bosan dan penuh dengan aksi2 lawan yang mantap antara robot dan rasaksa. Boleh di tonton untuk semua peringkar umur dan boleh bersama kawn2 meluang masa hari minggu. Selamat menonton....





Sekali lagi movie lakonan hebat pelakon yang cukup terkenal dengan watak2 yg unik dan pelik di bawahnya Johny Depp berganding dengan pelakon yg hebat juga Armie Hammer menjadikan movie "The Lone Ranger" sebuah kisah sejarah yang kelakar. Mana tak kelakar apabila watak Johny Depp memang cukup sinonim dengan seorang yang serius tapi ada unsur humor dalam lakonannya. Kali ni nak buat review pasal movie ni tapi apa pun terima kasih kepada SinarFM kerana memberikan tiket percuma tayangan perdana movie ini.


Filem ini berkisahkan kepada kisah sejarah pembinaan landasan kereta apa antara dua benua besar. Daripada America Utara kepada America Selatan menyeberangi sebuah gurun yg menempatkan kaum Red Indian. Di situ bermula segala suka duka san gelak ketawa yg di muatkan dalam cerita ini. Apabila menonton filem yg berdurasi 2 jam ini anda tidak akan rasa kebosanan langsung malah tertunggu-tunggu aksi seterusnya yg bakal keluar. Semua bermula apabila pemusnahan kau Red Indian oleh org kulit putih yg tamak dan cuba untuk mengusai tanah gersang yg kaya dengan biji timah.


Maka landasana keretapi adalah cadangan mereka bertujuan untuk memberi kemudahan kepada kesemua pihak apabila ia siap. Tetapi sesetengah pihak mengambil keuntungan di sebalik pembinaan landasan kereta api ini. Di situlah kuasa seorang peguam muda yg pulang ke kampung halaman untuk menegakkan keadilan lakonan Armie Hammer di jadikan cerita. Bertemu dengan seorang kawn baru dari suku kaum Red Indian lakonan Johny Depp menjadikan ia sebuah filem kelakar pula. 


Watak Johny Depp hidup sebagai seorang bangsa Red Indian yg begitu kuat kepada kepercayaan kuno meraka sehinggakan seekor kuda putih di gelarnya Penyampai Roh yg hidup semula. Namun niat mereka untuk membalas dendam terhadap org kulit putih yg membelot melalui liku-liku dan suka duka sebagai seorang Lone Ranger. Bagaimana kesudahannya kena tonton sendiri di pawagam berhampiran anda dan juga filem ini sesuai di tonton oleh semua kaum dan peringkat umur bermula 4 Julai ini. Daripada 5 bintang saya bagi 4 bintang untuk filem ini. Thaniah sebuah karya yg berat tapi mempunyai jalan cerita yg mudah di fahami dengan element humor yg di selitkan dalam cerita ini menjadi.







Sebuah lagi movie yg masih hangat di tayangkan di seluruh panggung wayang seluruh Malaysia sekrang OZ The Great and Powerful. Sebuah kisah adaptasi daripada sebuah novel menggunakan kena 3D lebih hebat dan lebih mantap. Kisah kehidupan seorang ahli silap mata yg mahu mencari kejayaan dalam dunia silap mata. Barisan lakonan hebat seperti James Franco selaku OZ manakala Mila Kunis sebagai Thedora dan Rachel Weisz sebagai Evanora dan ramai lagi.


Daripada hasil tontonan di pawagan cerita ini sesuai untuk totonan seisi keluarga kerana ia berunsur kecerian dan juga di selitkan dengan jenaka bersahaja daripada watak2 yg di cipta untuk merancakkan lagi jalan cerita ini. Namun cerita ini masih mempunyai kekurangan kerana terlalu byk unsur yg meleret daripada segi dialog dan juga kurang kepada aksi sebenar seorang ahli silap mata dan ahli sihir.


Di sini sedikit ulasan terhadap jalan cerita movie ini untuk rujukan anda yg mahu menonton cerita ini.


Cerita yg mengisahkan seorang ahli silap mata yg masih mencari kejayaan dalam kerjaya silap matanya mengalami sesuatu kisah yg sungguh pelik dan aneh. OZ telah di bawa kepada sebuah dunia yg jauh berbeza oleh puting beliung yg melanda kawasan beliau membuat silap mata. Setelah berada di sebuah negara yg bernama OZ yg jauh lebih unik hebat dan lain ini merubah kehidupan OZ. Bertemu dengan Thedora telah membawa beliau kepada sebuah jajahan dua beradik yg di miliki oleh Evanora. Mereka memerlukan seorang ahli sihir untuk melawan kuasa jahat yg mengusai kawasan mereka di panggil Wicked Witch. Ahli sihir yg di katakan adalah Wicked Witch iaitu pemilik jajahan tempat yg rakyatnya jauh lebih baik dan mesra. Akibat pegelutan kuasa dan hak penjajahan maka kesemua adik beradik ini bertelengkah dan saling bergaduh satu sama lain. Dalam perjalanan untuk mencari Wicked Witch OZ telah bertemu dengan Finley iaitu sekor monyet terbang dan juga China Girl anak patung seramik yg yatim piatu. Untuk menyaksikan kehebatan dan kuasa OZ dalam cerita ini dan bagaimana beliau mengalahkan kuasa jahat anda boleh tonton sendiri di pawagam berhampiran anda. 


Tidak tugi gak lah pergi tonton dengan belanja tiket wayang bagi movie ini. Untuk rangking daripada 5 bintang saya bagi 3 bintang sahaja. Kepada semua selamat menonton....



Movei adaptasi daripada kisah dongeng zaman purba mengisahkan pokok kacang yang tumbuh tinggi sehingga menghubungkan negara manusia dan juga negara gergasi. Ia bagaikan trend pengarah dan penerbit Hollywood untk menjadikan kisah dongeng sebagai sebuah filem hebat. Daripada pengarah Filem X-Man ini telah menggunakan kesan CGI yg cukup hebat. Ia dpt di lihat daripada keserasian watak manusia dan juga gergasi yg tidak nampak genjil dan sungguh teliti.


Biasalah bila tgk citer2 dongeng ni mesti akan terbayang pada aksi dan kehebatan apabila mereka masuk medan perang. Saat2 itu paling seronok bila di tonton rasa mcm berada dalam suasana perang sebang penuh semangat perjuangan mempertahankan negara. Filem ni juga menggunakan kesan bunyi yang menarik dari segi teknikalnya.


Sedikit sinopsis hasil daripada tontonan pada hujung minggu lepas untuk filem ini.


Mengisahkan kehidupan seorang anak petani yg hidup menumpang dengan hanya beradu nasib dengan menjual kuda kepada org. Namun nasib mula berubah apabila beliau bertemu seorang sami yg dalam keadaan sama terdesak utk mendapatkan kuda telah menukarkan ia dengan beberapa butir kacang sakti. Nasihat sami supaya menjaga kacang ini dengan baik dan jgn terkena air. Kelalaian anak remaja ini telah mengakibatkan kacang ini tumbuh pada bawah rumahnya dan pada masa sama seorang putri raja telah lari dari istana dan menumpang di rumah petani tersebut. Nasib tidak menyebelahi putri raja itu apabila pokok kacang telah tumbuh dan membawah beliau bersama dengan rumah petani itu terus naik keatas sehingga ke jajahan tanah milik sekumpulan gergasi. Pengembaraan lebih dasyat apabila kumpulan gergasi ini telah menjumpai sekumpulan manusia yg naik untuk menyelamatkan tuan putri tersebut dan telah merancang untuk turun ke bumi bagi tujaun membalas dendam dan menakluk manusia. Apa kesudahan kena tonton sendiri di pawagam dalam bentuk 3D yg lebih real.


Pasti tidak jemu dan sungguh mengkagumkan degan kesan suasana dunia gergasi dan manusia yg jauh berbeza. Serta semangat perjuangan dan juga mempertahankan negara sangat kuat dalam cerita ini. Namun pasti berakhir dengan kesudahan yg baik dan menyeronokan. Nak tahu kena tonton sendiri dan rasai kehebatan cerita ini. Sesuai untuk di tonton bersama seisi keluarga dan juga anak2.

4.5 bintang / 5 bintang.