Raja Ku Puteh Siri Semarak Bangsawan 2015 Lebih Kelakar | Dunia Penuh Gosip

Raja Ku Puteh Siri Semarak Bangsawan 2015 Lebih Kelakar

Kerjasama antara Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyemarakan lagi Siri Semarak Bangsawan 2015. Sejak di mulakan dari tahun 2007 semarak bangsawan ini telah mengetengahkan 36 kumpulan dan 64 skrip bangsawan yang telah popular. Kini ia kembali semula bagi tahun 2015 dengan lebih meriah dan segar dari pelapis muda.



Tahun 2015 ini bermula dengan teater bangsawan yang di arahkan oleh Putera Raja dan di lakonkan oleh barisan pelakon yang cukup hebat dan popular. Raja Ku Puteh adalah naskah yang di pentaskan pada 10-12 April 2015 lepas sebagai pembukaan Siri Semarak Bangsawan. Naskah bangsawan di suntikan dengan ciri moden dan humor menjadi ia satu pementasan terbaik antara yang terbaik. 




Barisan pelakon2 teater Raja Ku Puteh adalah seperti Lokman Harmin (Raja Ku Puteh), Puteri Laila (Puteri Kurnia), Wan Wala (Raja Ku Puteh 2), Bocil Saywho (Raja Tunggal Al Salam) dan Vicha Saywho (Permaisuri Intan), Shazli Ekzos (Pawang Rendra), Wan Raja (Pendeta Kilat), Ali (Guruh), Weera (Dato Samar) dan Bakar Din (Raja Senyum). Semua pelakon yang berkaliber menghidupkan setiap watak menjadikan sepenjang persembahan ini penuh dengan lawak jenaka dan jalan cerita yang menarik.



Sinopsis tentang teater Bangsawan Raja Ku Puteh serba sikit. Kisah bermula dengan kelahiran seorang waris takhta Negara Cempura Emas yang di beri nama Raja Engku Puteh. Sepanjang pemerintahan Raja Ku Puteh sangat di senangi oleh rakyatnya tetapi beliau perlu untuk berkahwin bagi menerusi pemerintahan beliau. Namun beliau ini telah menerima sumpahan yang menjadikan beliau seorang yang hitam dan mempunyai penyakit sawan perempuan. Maka bermula dengan itu beliau bertekat untuk menghapuskan sumpahan tersebut dengan mencari orang yang menyumpah beliau. Sepanjang perjalanan mencari orang yang menyumpahnya beliau temui dengan ramai lagi orang yang pelik2 dan juga musuh. Sepanjang susah payah dan cerita perjalanan beliau akhirnya beliau berjaya menghapuskan sumpahan yang telah di berikan kepadanya. Tapi satu sahaja sumpahan yang tidak dapat di hapuskan iaitu warna kulit yang hitam kerana ia memang keterunan Raja Ku Puteh.




Selain penggunaan kesan bunyi dan cahaya serta prop pentas yang bersesuaian dengan suasana pada masa itu menjadikan persembahan ini lebih nyata dan real. Memberi kesan mendalam kepada penoton dan dapat menghayati situasi yang cuba di tonjolkan. Sepanjang persembahan teater ini memang tidak kering gusi semua penonton yang datang di Auditorium DBKL. Selain daripada naskah yang hebat harga tiket juga memain peranan untuk memanggil lebih ramai penonton. Tiket hanya pada RM10 untuk tempat duduk biasa dan RM50 untuk tiket Premier sangat2 berpatutan.


Banyak lagi persembahan yang menarik di janjikan sepanjang Siri Semarak Bangsawan 2015 ini akan berlangsung sehingga bulan Disember 2015. Masih ada 6 lagi persembahan teater untuk anda tonton selepas ini jadi jangan lepaskan peluang ini. Bagi anda yang minat untuk mendapatkan tiket dan info tentang teater2 yang ada sepanjang Siri Semarak Bangsawan ini boleh layari laman web JKKN dan Facebook mereka. Selamat menonton semua ok.

JABATAN KEBUDAYAN DAN KESENIAN NEGARA
Tel : 03-2614 8200 / 8262 / 8378 / 8210 / 8293 / 8206 / 8317








0 comments: