Ramsay Sime Darby Health Care Memberi Kembali Kepada Komuniti Dengan Sumbang Peranti Elektronik | Dunia Penuh Gosip

Ramsay Sime Darby Health Care Memberi Kembali Kepada Komuniti Dengan Sumbang Peranti Elektronik

Ramai komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan menghadapi cabaran berikutan kekurangan komputer dan komputer riba yang menjadi perkara biasa dalam kehidupan hari ini berikutan lonjakan pergantungan kepada teknologi semasa pandemik.



Menyedari mereka boleh membuat perubahan, empat hospital tempatan dalam kumpulan Ramsay Sime Darby Health Care (RSDH) baru-baru ini menyumbangkan 320 komputer dan komputer riba terpakai selepas ia diperbaharui untuk menjadi hampir baharu.

Dengan banyak peranti elektronik terpakai yang ditujukan untuk tapak pelupusan sampah, usaha tanggungjawab sosial korporat RSDH untuk menggunakan semula dan menderma bukan sahaja memberi impak kepada rakyat Malaysia daripada semua lapisan masyarakat, ia juga menyumbang ke arah melindungi alam sekitar.

Peter Hong, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan RSDH, berkata “Dengan setiap langkah kemampanan yang kami ambil, Kumpulan berusaha untuk memastikan ia memberi kesan positif kepada orang ramai, komuniti dan alam sekitar. Dengan mengitar semula peranti ini dan bukannya membuangnya, kita boleh memberi kembali kepada masyarakat sambil mengurangkan jejak karbon kita. Selain itu, dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, inisiatif ini secara langsung boleh memberi manfaat kepada mereka yang tidak mampu membeli peranti sedemikian yang telah menjadi bahagian penting dalam kehidupan seharian.

Hospital terbabit ialah Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC), Pusat Perubatan Ara Damansara (ADMC), Pusat Perubatan ParkCity (PMC) dan Pusat Perubatan Bukit Tinggi (BTMC).



Sumbangan digital SJMC disalurkan kepada seramai 142 penerima. Antara penerima adalah Rumah Perlindungan Kanak-Kanak, House of Joy, Rumah Anak Yatim Ractar, Rumah Kebajikan Kanak-Kanak Rumah Api, Persatuan Kebajikan Wen Hua Kuala Lumpur serta Rumah Kanak-Kanak Rumah Aman yang mempunyai 40 orang anak berumur antara 6 hingga 17 tahun.

Jurucakap Rumah Aman, Abang Arizuan bin Abang Arabi berkata, “Sumbangan daripada SJMC ini akan memberi manfaat yang besar kepada kanak-kanak dalam jangka masa panjang dengan membantu dalam proses pendidikan dan pembelajaran mereka. Setinggi-tinggi penghargaan kami kepada hospital kerana memikirkan tentang anak-anak kami, memberi kembali kepada generasi akan datang, dan memastikan tiada seorang pun dalam komuniti yang tertinggal.

ADMC memilih untuk menyokong keperluan pendidikan Sekolah Kebangsaan Jalan U3 Subang Perdana



Pelajar Darjah 5 Ameer Faheem Al-Waseem dari sekolah itu teruja melihat komputer riba baharu tiba di sekolah. "Saya berasa bersyukur kerana saya dan rakan sekelas kini dapat mengambil bahagian dalam aktiviti pendidikan yang lebih menarik dan menyeronokkan di komputer riba. Terima kasih, ADMC!" Turut menyertainya ialah guru Matematik dan Sains sekolah Mohd Hafiz Mungin yang menambah bahawa peranti itu akan sangat bermanfaat untuk pelajar, terutamanya untuk mengasah kemahiran ICT mereka, yang akan berguna untuk masa depan mereka.

Sementara itu, PMC bekerjasama dengan Yayasan Amal Budimas untuk mengedarkan peranti itu ke sekolah dan perpustakaan di bawah jagaan yayasan itu, termasuk dua sekolah di Negeri Sembilan, iaitu Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Ladang Tampin Linggi dan SJKT Ladang Regent.

Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Anne Rajasaikaran berkata, “Kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada PMC kerana menderma 30 komputer riba dan 45 komputer meja. Kami yakin bahawa peranti berguna ini akan membuat perubahan besar kepada kanak-kanak dan menyokong mereka dalam perjalanan pembelajaran mereka.”

PMC turut menyumbangkan 10 komputer meja setiap satu kepada dua sekolah di Negeri Sembilan.



Inisiatif tanggungjawab sosial korporat menjadi sebahagian daripada 'RSD Cares', komitmen kumpulan RSDH terhadap kemampanan yang selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Untuk maklumat lanjut tentang 'RSD Cares', sila pergi ke https://www.ramsaysimedarby.com/rsd-cares.







0 comments: