Memaparkan catatan dengan label AJL. Papar semua catatan
Debaran dan juga penantian 30 buah lagu yang bersaing pada peringkat separuh akhir Muzik-Muzik 34 telah terjawab. 12 buah lagu telah layak dan terpilih untuk keperingkat Anugerah Juara Lagu yang akhirnya satu lagu bakal dinobatkan sebagai juara. Seperti mana ramalan ramai peminat lagu Anta Permana dan juga Ragaman berjaya layak keperingkat juara lagu. Kedua-dua lagu ini tidak disampaikan oleh penyanyi asal tapi penyanyi peganti namun kekuatan pada lirik dan muziknya.


Lagu lain yang layak ke peringkat Anugerah Juara Lagu 34 adalah lagu Drama dari kumpulan Drama Band, Rampas nyanyian Akim & The Majistret, Dinda dari kumpulan Masdo. Manakala lagu solo pula menyaksikan artis baru serta artis otai bersaing seperti Sumpah - Naim Daneal, Sumpah - Aina Abdul, Bangun- Aman RA, Kisah Cinta Kita - Hafiz Suip, Ku Bersuara - Ernie Zakri, Lembah Kesepian - Haqiem Rusli dan Peneman - Hazama.

Namun tetap ada juga beberapa lagu yang ternyata ada juga kehebatannya tetapi tidak tersenarai dalam AJL kali ini seperti lagu Terlalu Memuja, Satukan Rasa, Pujaan Hati dan juga Teguh Setia. Manakala tiada satu pun lagu ciptaan Amylea layak ker AJL. Apa pun Aina Abdul membuat kejutan sebagai penyanyi yang tidak dijangka-jangka dapat tempat ke peringkat AJL. Tapi betul kata orang rezeki tidak kemana kerana juri profesional telah melaksanakan tugas mereka.


Apa pun tahniah kepada semua lagu dan juga komposer moga buat yang terbaik di peringkat akhir nanti. Korang rasa lagu mana bakal menjadi juara AJL ke 34 kali ini. Sama-sama kita nantikan malam kemuncaknya yang bakal berlangsung Januari 2020 nanti. Good luck semua anda memang terbaik.






Tahniah kepada pemenang Anugerah Juara Lagu ke 33 milik lagu Haram ciptaan sepenuhnya oleh Hael Husaini bersama Ezra Kong dan dinyanyikan oleh Hael bersama Dayang Nurfaizah. Hael mengulangai kejayaan yang beliau kecapi pada AJL32 tahun lepas. Acara ini telah berlangsung secara gemilang dari Axiata Arena, Bukit Jalil malam tadi.


Tempat kedua pula adalah milik lagu Bunga nyanyian Ara Johari manakala lagu Sampai Bila nyanyian Misha Omar berada di tempat ketiga. Misha turut berjaya meraih trofi Vokal Terbaik. Dengan itu Misha membawa pulang wang tunai RM12,000 dan trofi.  

Namun persembahan yang menusuk kalbu ramai penonton pada malam AJL33 itu adalah milik Sufian Suhaimi. Persembahan dengan vokal yang hebat tiada lagi rasa gentar atau takut di atas pentas seperti mana persembahan pada kemunculan pertama di AJL31. Paling berkesan adalah penggunaan prop dengan membawa konsep 'Pelamin angan ku musnah' berjaya menambat hati penonton dan sekaligus merangkul Anugerah Persembahan Terbaik. Sufian membawa pulang wang tunai RM12,000, trofi serta sebuah telefon pintar Samsung A9. 


Siap Dato Sri Siti Nurhaliza puji persembahan Sufian Suhaimi kat laman twitter rasmi beliau.


AJL 33 dihoskan oleh Alif Satar dan Sherry Alhadad bersiaran pada jam 9 malam di TV3 manakala acara karpet merah yang berlangsung sebelum AJL 33 diacarakan oleh Shuk Sahar dan Kaka Azraff. Tahniah kepada semua pememang korang memang hebat. Jumpa lagi tahun depan.







Malam tadi telah berlangsung majlis Anugerah Juara Lagu 32 yang penuh berprestij anjuran TV3. Menyaksikan 12 buah lagu dan komposer bersaing dalam merebut gelaran juara. Program yang telah berlangsung secara langsung di dewan Axiata Arena Bukit Jalil. Membawa tema Fesyen dan Muzik mengetengahkan pereka fesyen hebat negara Rizman Ruzaini.


Semua peserta membuat persembahan penuh bertenaga dengan pembukaan majlis di meriahkan oleh persembahan dari Stacy. 12 buah lagu yang bertangding adalah Lebih Sempurna (Syamel), Sejati (Azmi), Aku Yang Sebenar (Hazama), Menahan Rindu (Wany Hasrita), Akhirnya Cinta (Salma), Jampi (Hael), Separuh Mati Ku Bercinta (Dayang Nurfaizah), Bayang (Khai Bahar), Amboi (Altimet), Aku Cinta (Syamel & Ernie) Warkah Untukku (Ara) dan Tergantung Sepi (Haqiem Rosli).

Rezeki telah memihak kepada lagu ciptaan Ezra Kong dan Hael iaitu Jampi yang telah dinobatkan sebagai Juara Lagu Anugerah Juara Lagu 32. Mereka berjaya membawa pulang wang tunai RM50,000.00 dan baucer dari CJ WoW Shop bernilai RM10,000.00 beserta trofi.


Manakala tempat kedua milik lagu Sejati nyanyian Azmi Chaliph Busker manakala tempat ke tiga di menangi oleh lagu Tergantung Sepi nyanyian Haqiem Rosli. Persembahan Syamel dan Ernie melalui lagu Aku Cinta berjaya membawa mereka kepada kemenangan Vokal Terbaik. Manakala persembahan terbaik di menangi oleh Altimet melalui lagi Amboi.

Tahniah kepada semua pemenang dan juga barisan lagu yang bertanding anda semua hebat. Malam tersebut memang begitu meriah dan persembahan yang bertenaga daripada semua peserta. Juga tidak kurang hebat penyokong artis kesayangan mereka. Serta paling best adalah gandingan pengacara yang sangat melampau iaitu Alif Satar dan Sherry Alhadad membuat kita ketawa sepanjang rancangan memang best lah korang.





Satu lagi majlis anugerah yang penuh prestij telah berlangsung malam tadi dengan menobatkan juara baru. 3 Dekad Mencipta Fenomena itulah tagline untuk Anugerah Juara Lagu yang telah mencecah usia 30 tahun. Berlansung di Stadium Melawati Shah Alam secara langsung di TV3, secara online di Tonton dan juga keudara di HotFM


12 lagu daripada 12 penyanyi dan pencipta lagu mempertaruhkan kehebatan masing2 pada malam anugerah ini. Diantara lagu yang bertanding pada malam itu adalah Bunkface - Malam Ini Kita Punya, Noh Salleh‬ - Angin Kencang, Faizal Tahir‬ - Assalamualaikum, Kaka‬ & Aliff - Bukan Hal Aku, ‎Hazama‬ - Sampai Mati, Caliph Buskers‬ - Hanya NamaMu, ElizabethTan‬ - Knock Knock, ‎Drama Band‬ - Biarkanlah, Stacy‬ - Not For Sale, ‎Black‬ - Mana Mungkin, Akim & The Majistret‬ - Potret, Dayang Nurfaizah‬ - Tak Pernah Menyerah.

Tahniah buat juara yang telah diumumkan pada penghujung rancangan iaitu milik lagu Potret komposer Hang Nadim dan penulis lirik Kamar Empayar. Manakala tempat kedua milik lagu Assalammualaikum ciptaan Faizal Tahir, Audi Mok, Mike Chan, Omar K dan Ezra Kong. Di tempat ketiga pula adalah milik lagu Hanya NamaMu ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim


Manakala bagi ketegori lain yang dipertandingkan pada malam itu juga iaitu Persembahan Terbaik yang dimenangi oleh Akim & The Majistret manakala Vokal Terbaik masih kekal milik Dayang Nurfaizah 2 tahun berturut-turut. Juga turut di umumkan malam itu adalah pemenang anugerah khas iaitu Anugerah Lagu Diva yang dipilih oleh peminat terhadap lagu2 yang pernah menjadi juara AJL sebelum ini.

Anugerah khas ini diumumkan sendiri oleh pengasas Vida Beuty Sdn Bhd iaitu Dato Seri Vida dimenangi oleh lagu Cindai nyanyian Dato Siti Nurhaliza. Lagu ini telah dinobatkan juara AJL pada tahun 1998. Malam tu Dato Siti Nurhaliza juga dijemput membuat persembahan pembukaan bersama dengan juara AJL sebelum ini iaitu Yassin dan Jamal Abdillah melalui lagu medle lagu Cindai, Gazhal Untuk Rabiah dan juga Mimpi Laila.


Tapi bagaikan ada tidak kena pada malam anugerah kali ini, dari segi pentas, dari segi pengacaraan dan juga susun atur program. Seperti kelam kabut dan juga banyak yang tidak kena dengan susun atur acara menjadikan ia terlalu padat dan serabut bagi penonton di TV. Juga pengacara yang bagaikan lawak tidak kena serta nak cepat untuk umumkan nyanyian peserta macam tak sempat2.

Namun satu yang perasan dari dulu sampai sekarang untuk Anugerah Juara Lagu ini walaupun telah cecah 30 tahun penganjuran namun hadiah wang tunia yang ditawarkan tidak segah majlis anugerahnya. Ini kerana juara hanya menang wang tunai RM50,000, sedangkan program lain yang juaranya boleh menang sehingga RM200,000 seperti Mentor. Kenapa taraf juara lagu serendah itu dah lah hadiah sikit menang kena kongsi antara penyanyi, pencipta lagu dan penulis lirik. Banyangkann......










Malam ni dua program realiti yang begitu memberi impak kepada industri muzik tanah air dan juga sangat menjadi viral di laman media social. Sapa tak tahu tentang program Gegar Vaganza terbitan ASTRO yang juga telah menjadi bualan hangat dan selalu tranding di social media. Malam telah di umumkan tadi 6 peserta akhir yang layak ker Final Gegar Vaganza yang akan di adakan pada 14 Disember 2015.


6 penyanyi otai yang layak ke Akhir Gegar Vaganza :-

1) Siti Nordiana
2) Naseer Wahab
3) Ezad Lazim
4) Achong 
5) Farah Dhiya
6) Haiza

Tahniah buat semua otai yang telah berjuang selama berminggu-minggu dalam program yang menjadi tumpuan bukan sahaja peminat malah juga rakan2 artis. Selamat berjaya buat semua peserta dan buat terbaik untuk Final Gegar Vaganza. Juara akan membawa pulang wang tunai RM100,000 dan juga sebuah lagu khas untuk pemenang.

Juga telah belangsung malam tadi juga pemilihan 12 finalist lagu yang akan bertanding dalam Anugerah Juara Lagu 30. Sapa tak tahu tentang anugerah penuh berprestij yang mengiktiraf lagu2 ciptaan tempatan dan menjulang sebagai juara setiap tahun. Telah masuk tahun ke 30 penganjuran kali ini melihatkan penyertaan ramai komposer baru dan juga penyanyi baru.


Senarai 12 lagu yang layak ker AJL30 :-

1) Hazama - Sampai Mati
2) Akim & The Majistret - Potret
3) Faizal Tahir - Assalamualaikum
4) Drama Band - Biarkanlah 
5) Elizabeth Tan - Knock Knock
6) Kaka Azraff dan Aliff - Bukan Hal Aku
7) Caliph Buskers - Hanya Namamu
8) Bunkface - Malam Ini Kita Punya
9) Stacy - Not For Sale
10) Noh Salleh - Angin Kencang
11) Black - Mana Mungkin
12) Dayang Nurfaizah - Tak Pernah Menyerah 

Nampaknya nama baru seperti Elizabeth Tan dan Drama Band akan memberi saingan kepada semua artis lama yang juga pernah menyertai anugerah ini. Siapakah komposer bakal di nobatkan juara dan lagu mana yang bakal merainya sama2 kita nantikan malam Anugerah Juara Lagu 30 pada bulan Januari yang belum di umumkan lagi tarikhnya. Selamat maju jaya semua.










Menantikan detik yg begitu bersejarah dan bermakna dalam industri muzik tempatan AJL 29 kini mencatat sejarah tersendiri. Telah berlangsung secara langsung yang di pancarkan oleh Pamoga Qu Puteh di Stadium Putra Bukit Jalil dan TV3. AJL 29 berjalan dengan lancar dan telah sekali lagi menobatkan juara buat kali ke 29. 


Tahniah buat lagu Hip Hop menjadi sejarah pertama kali di nobatkan sebagai Juara Lagu sepanjang penganjuran 29 tahun AJL. Lagu ciptaan Sona One dan lirik Joe Flizzow Apa Khabar di nobatkan sebagai juara keseluruhan AJL 29. Lagu yg mencaritakan kisah benar hubungan antara Joe Flizzow dan juga rakan karibnya Maliq. Penuh dengan bersahaja dan ringkas persembahan pada malam itu menjadi lagu tersebut sebagai juara.

Naib Juara Anugerah Juara Lagu 29 pula di menangi oleh pencipta lagu, penulis lirik dan penyanyi yang sama sapa lagi kalau bukan Shila Amzah. Melalui lagu Masih Aku Cinta membuat persembahan penuh dengan cermin pada malam tersebut. Vokal dan persembahan Shila juga tidak kurang hebat pada malam tersebut. 


Namun bertuah bagi Dayang Nurfaizah apabila beliau memenangi dua anugerah pada malam tersebut iaitu Vokal Terbaik dan juga Pemenang Tempat Ketiga. Persembahan melalui lagu Di Pintu Syurga membawa artis yg mempunyai vokal nyaring dan gemersik ini merangkul Vokal Terbaik. Tapi kelihatan agak keko bila Dayang menaiki tangga dengan baju putih yg agak keras semasa mengambil anugerah.

Apa pun persembahan kumpulan Mojo berganding dengan kumpulan Caliph Buskers berjaya menambat hati penonton dengan memenangi persembahan terbaik melalui undian penonton. Penuh tenaga dan juga penuh dengan gaya bersahaja persembahan Roman Cinta memukau dan mendapat tepukan gemuruh daripad penonton. Tahniah kepada Edry yg berjaya mencungkil bakat mereka yg kurang upaya ini. 

Tahniah kepada semua pemenang dan juga tahniah kepada penganjur AJL 29. Tahun ini akan ada pula AJL 30 untuk menobatkan lagu juara seterusnya. Nak baca perkara yang pelik terjadi sepanjang belangsung AJL 29 boleh baca di sini.





Anugerah AJL 29 telah berlansgung dengan gahnya di Stadium Putra Bukit Jalil. Menobatkan lagu Apa Khabar nyanyian Sona One dan Joe Flizzow sebagai juara keseluruhan. Tahniah kepada pemenang pada malam AJL 29. Namun biasalah setiap acara langsung pasti ada yg tidak sempurna walaupun telah rehearsal sebagainya. Kita merancang tapi Tuhan menentukan. Mari kita lihat cacat cela di sebalik acara secara langsung AJL 29.


1) Semasa persembahan Dato Hattan dan Waris melihatkan kedua2 penyanyi ini mengalami masalah untuk menyampaikan lagu ini kerana mereka ada masa tersangkut di hujung lagu. Seolah-olah tidak sampai nafas tapi kedua2 saling membantu satu sama lain untuk tidak terlihat kecacatan tersebut.

2) Persembahan Indah terdapat kecacatan apabila lampu candelier yg di gantungkan di sebelan kanan pentas tidak jatuh seperti mana yg di rancang. Mengakibatkan persembahan pentas kelihatan agak cacat sedikit namun Indah tetap meneruskan persembahan dengan jayanya.

3) Gaya Alyah yg bersahaja menggunakan skrin LED pada malam tersebut adalah satu kelainan. Tetapi terdapat kekurangan kepada susunan skrin sehingga kelihatan kain yg lebih apabila Alyah melalui skrin tersebut.


4) Nyanyi artis jemputan Mojo kumpulan Caliph Buskers memang memberi kejutan kepada semua penonton pada malam tersebut. Selain ia menyentuh perasaaan dan juga memukau dengan vokal yg terbaik. Persembahan tersebut juga mendapat Standing Ovation daripada semua penonton di stadium dan merangkul persembahan terbaik pilihan penonton pada mlm tersebut.

5) Pada persembahan artis jemputan Headwind kelihatan kain rentang di belakang tidak jatuh sepenuhnya. Ia seakan sama seperti persembahan Indah kerana kain di sebelah kanan pentas juga tidak jatuh dan ia menghalang persembahan Headwind pada malam tersebut.

6) Stacy membawa gaya persembahan yg cukup menarik dengan prop yang bertukar2 dan penari yang ramai di belakang. Akan tetapi ia kelihat begitu kelam kabut dan kadang2 nampak serabut sehinggakan kita tidak boleh nampak persembahan tarian Stacy.

7) Kelihatan Scha Alyahya tidak begitu selesa dengan baju rekaan untuknya pada malam tersebut. Nampak Scha Alyahya begitu terlalu bergantung kepada Que Card. Apapun buat pertama kali baju pengacara di malam anugerah yg gilang gemilang tidak di tukar hanya memakai satu pasang baju sahaja dari mula sehingga habis malam AJL. Knp sponser tak cukup ker hehehehe.

8) Kelihatan sgt cacat apabila majlis penyampaian anugerah di saat pemenang diumumkan tiada jemputan VVIP di atas pentas untuk menyampaikan anugerah tersebut. Anugerah hanya di sampaikan oleh pambawa trofi sahaja, adakah semua VVIP telah pulang awal termasuk Dato Vida.









Sekarang tgh hangat di perkatakan Anugerah Juara Lagu yg tinggal beberapa hari sahaja lagi. Riuh di corong radio dan juga stesen TV3 mempromosikan anugerah berprestij ini. Siapa bakal di nobatkan juara dan siapa pula bawa pulang persembahan terbaik dan juga vokal terbaik. 12 buah lagu bakal bertanding pada 18 Jan 2015 ini yg akan berlangsung secara langsung di Stadium Putra Bukit Jalil.


Namun ada beberapa gimik yg telah di lakukan oleh beberapa org finalis AJL 29 tahun ini sebelum majlis berlangsung. Adakah gimik ini untuk mempromosi diri atau nak menjadi juara, anda boleh nilai sendiri. Mari kita saksikan beberapa perkara yg di katakan gimik finalis AJL 29 yg tgh hangat di perkatakan sekarang.

Yuna di gantikan dengan penyanyi lain

Lagu Lelaki nyanyian Yuna pada peringkat separuh akan di gantikan dengan penyanyi lain. Najwa Mahiaddin adalah peganti yg akan bertanggungjawab membawa lagu ini pada peringkat akhir. Adakah ini taktik Yuna seperti mana yg di lakukan pada AJL 27, apabila lagu beliau di gantikan oleh Aizat dan telah di nobatkan sebagai juara. Nantikan di AJL 29 bagaimana persembahan mereka.

Vokalis Mojo keluar kumpulan


Satu lagi gimik yg mendapat perhatian daripada finalis AJL 29 adalah kumpulan Mojo. Cerita bermula apabila penyanyi asal Awira di katakan tidak puas hati akibat ada org ketiga yg akan menyanyi bersama beliau di final. Awira di katakan menarik diri dan keluar dari kumpulan Mojo akibat tidak puas hati dengan pilihan Edry selaku pencipta lagu. Vokalis Mojo di gantikan oleh Ryan Brakhma dari Indonesia yg telah di pilih sendiri oleh Edry.

Kisah rumah tangga Alyah

Alyah tiada angin tiba2 saja kisah rumah tangga beliau menjadi hangat dan begitu mendapat perhatian peminat industri tanah air. Alyah yg mengupdate gambar suaminya Dato' Ramli M.S bersama wanita lain yg dikatakan isterinya mendapat perhatian. Alyah seolah2  mencari cerita di sebalik kehangatan AJL 29 tahun ini. Tapi Dato' Ramli MS hanya berdiam diri dan tidak berkata apa2 terhadap isu ini. Namun Alyah lebih banyak emosi terhadap perkara ini, adakah ia satu gimik atau sekadar masalah dalaman rumah tangga.

Shila Amzah tarik diri

Hari ini pula tiba2 artis yg popular di China, Shila Amzah yg merupakan finalis AJL 29 telah membuat pengumuman menarik diri daripada pencalonan akhir ABPBH 2014. Berita ini sedikit sebanyak memberi kejutan kepada peminat beliau dan juga industri. Penarikan diri Shila adalah di sebabkan rasa kecewa beliau dengan sesetengah media yg terus memboikot beliau. Adakah ini juga gimik AJL untuk mendapat perhatian daripada peminat mereka nantikan di pentas akhir AJL 29.

Hafiz bertunang


Artis yg pernah mendapat gelaran juara Anugerah Juara Lagu ini juga membuat kejutan apabila berita perancangan pertunangan beliau bulan dua telah di ketahui umum. Hafiz yg di katakan telah bercinta lama dengan gadis ini akan melansungkan majlis pertunanga pada bulan February ini. Adakah ini salah satu gimik yg di lakukan oleh finalis AJL 29. Sama2 kita nantikan dan saksikan secara langsung pada Ahad ini ok.









Setelah berlangsungnya selama 3 minggu berturut-turut pentandingan separuh akhir Muzik-muzik maka telah terpilih 12 lagu untuk ke peringkat Anugerah Juara Lagu ke29. Tahniah buat 12 buah lagu yg memang hebat dan mentap bersaing di anugerah nanti. Banyak lagu yg telah di jangka untuk berada dalam senarai akhir dan kebanyakan nama memang telah berpengalaman dalam AJL sebelum ini.


Tapi seperti biasa bak kata pepatah "Rumah siap pahat berbunyi". Masih ada kata2 yg menyangkal keputusan juri profesional dan tidak kurang yg menyelar sesetengah penyanyi kerana gagal membawa lagu dengan sempurna sehingga gagal layak ker peringkat akhir. Senarai penuh lagu dan penyanyi yg telah berjaya melayakan diri ke peringkat akhir Anugerah Juara Lagu ke 29.

1. Joe Flizzow dan Sonaone – Apa Khabar
2. Hazama – Malaikat
3. Yuna – Lelaki
4. Alyah – Sesal Separuh Nyawa
5. Bunkface dan Amy Search – Rentak Laguku
6. Hafiz – Matahari
7. Dato Hattan dan Waris – Gadis Jolobu
8. Indah Ruhaila – Percayalah
9. Stacy – Gilalah
10. Mojo – Romancinta
11. Dayang Nurfaizah – Di Pintu Syurga
12. Shila Amzah – Masih Aku Cinta

Memang dah sangka bahawa Alyah, Yuna dan Shila Amzah akan ada dalam senarai akhir ini, dan kebanyakan yg layak adalah lagu yg telah popular. Cuma yg agak muskil tentang kewujudan lagu Gilalah dalam senarai ini sedangkan lagu itu tiada kekuatan dari segi lirik mahupun muziknya. Sedih buat lagi Arjuna Beta yg memang cukup menyentuh perasaan dan juga lirik yg sungguh berkesan tidak pula di pandang. Apa pun keputusan juri adalah muktamad dan segalanya akan di petarungkan di AJL 29 yg akan berlangsung pada 18 Januari 2015 nanti. Saksikan siapa bakal menggondol kemenangan kali ini.






Antara perkara menarik sepanjang belangsungnya majlis anugerah penuh berpretij di Malaysia, Anugerah Juara Lagu ke 28. Hasil daripada pandangan dan ketelitian yg telah terpangpang di kaca tv.

1) Persembahan Stacy, Aliyah dan Salam Muzik tidak mampu mengalahkan kekuatan undian peminat Hafiz yg hanya tampil bersahaja dengan beralaskan daun-daun buruk.

2) Scha Al Yahya tersasul menyebut 'Studio' bukan Stadium ketika mengumumkan undian sms persembahan terbaik.

3) 28 tahun AJL telah berlangsun, namun masih ada lagi kecelaruan kameraman di mana kelihatan ketara tiang kamera yg menghalang wajah AG dan Scha pada pengumuman persembahan artis jemputan.

4) Terlalu mengawal suara dan juga mengawal kelantangan penyampaian telah menidakkan kehendak Black dan Hafiz merangkul Vokal Terbaik yg lebih ketara kepada persembahan bersahaja Jacklyn Victor.

5) AJL adalah bertujuan menobat pencipta lagu dan penulis lirik namun kemenangan LY dan Baiduri di lihat seolah tidak penting sehinggakan beliau telah di halang oleh wartawan dan juga peminat yg menyorak kemenangan Hafiz di atas pentas.

6) Kemunculan Ziana Zain dan juga Dato M Daud Kilau ternyata di nanti-nantikan oleh peminat artis wanita yg sentiasa anggun tampil setiap masa memukau penonton dengan persembahanya.

7) Kelihatan kelibat Azwan Ali melambai-lambai kipas saktinya sewaktu persembahan akhir Ziana Zain adakah itu sokongan moral atau sebaliknya.

8) Ternyata vokal Jacklyn Victor tidak dapat di sangkal lagi dan memang layak untuk memenangi vokal terbaik walaupun persembahan beliau di iringi oleh 5 org diva yg tidak mampu menutup kelantangan vokalnya.

9) Sekali imbas wajah penyanyi kumpulan Hyperact, Ronnie jika di lihat semasa membuat persembahan saling tak tumpah raut wajah penari Ahmad Kassan kerana kesan makup yg keterlaluan. 

10) Kemenangan Hafiz telah diramal ramai org sewaktu beliau tercalon di peringkat separuh akhir lagi. 

Ini adalah coret-coret yg kelihatan pada AJL 28 tetapi ia tetap meriah dan hebar di tonton di tv.












Berlangsung sudah dengan penuh meriah majlis Anugerah Juara Lagu ke 28 semalam di Stadium Putra Bukit Jalil di pancarkan langsung di TV3. Majlis setiap tahun ini menjadi detik yg di nantikan oleh semua peminat dan juga penggiat seni muzik tanah air. Seperti di ramalkan juara milik lagu Bahagiamu Deritaku ciptaan pasangan suami isteri LY dan Baiduri menjadi kenyataan. Hafiz juga berjaya membawa pulang juara bagi persembahan terbaik undian daripada penonton.


Senarai penuh pemenang pada mlm Anugerah Juara Lagu ke 28.
1. Juara - Hafiz (Bahagiamu Deritaku)
2. Naib Juara – Hanya Aku (Hyper Act)
3. Tempat Ketiga - Kalau Aku Kaya (Awi Rafael & Altimet)
4. Vokal Terbaik – Jacyln Victor (Ikut Rentakku)
5. Persembahan Terbaik – Hafiz (Bahagiamu Deritaku)

Namun malang buat penyanyi ini apabila gagal mempertahankan kejuaran 3 tahun berturut-turut bagi kategori Vokal Terbaik yang pernah di menangi sebelum ini. Jacklyn Victor yg menyampaikan lagu Ikut Rentak Ku berjaya mencuri kejuaraan Vokal Terbaik pada malam tersebut. Persembahan penutup daripada barisan artis jemputan pada mlm itu cukup memukau penonton dan menjadi ingata kepada barisan peminat artis2 lama yg pernah menjadi pemenang dan finalis AJL terdahulu. 

Persembahan Ziana Zain paling di tunggu ramai peminat dengan mendapat sorakan tidak henti-henti. Manakala persembahan Dato M Daud Kilau juga masit menyengat dan tidak dapat di lupakan oleh peminat. Tahniah buat semua baraisan pemenang dan juga tahniah kepada TV3 kerana berjaya sekali lagi meningkatkan taraf musik tempatan.








Tahniah buat semua barisan artis yang layak ke AJL 28 yg telah di umumkan semalam dalam acara Muzik-muzik separuh akhir bagi minggu ke3. Setalah semua 30 buah lagu bertarung dalam mencari kedudukan 12 teratas pihak juri telah memilih 12 buah lagu yg terbaik. Senarai penuh lagu2 yg layak ke Anugerah Juara Lagu 28.

 
1. Penglipurlara = Hazama feat The Penglipurlara
2. Takkan Terpisah = Black
3. Bahagiamu Deritaku = Hafiz
4. Aku Pelat = Salam Musik
5. In Love With You = Noh Salleh feat Aizat Amdan
6. Bosan = Stacy
7. Kalau Aku Kaya = Altimate feat Awi Rafael
8. Hanya Aku = Hyper Act
9. Tanda Tanya = Azlan And The Typewriter
10. Sahabat = Najwa Latif feat Sleeq feat Syamkamarul
11. Ikut Rentakku = Jaclyn Victor
12. Kau Yang Terindah = Alyah

Kebanyakan daripada senarai ini adalah lagu2 baru yg berentak rancak dan pop. Ia menyaksikan buat pertama kali pencalonan lagu secara berduet atau feat begitu banyak sekali layak ke peringkat akhir. Terdapat juga nama2 yg sudah biasa di pentas akhir Juara Lagu seperti Jaclyn dan juga Hafiz. Siapakah bakal merangkul lagu terbaik di Anugerah Juara Lagu 28. Sama2 kita saksikan nanti. Tahniah kepada semua yg layak.








Ramai tidak menyangka ketidak hadiran penyanyi asal Yuna pada mlm Anugerah Juara Lagu ke 27 semalam bagaikan memberi petanda bahawa lagu Terukir Di Bintang di nobatkan sebagai juara. Di tambah lagi dengan kehebatan dan persembahan yg bersahaja daripada Aizat penyanyi penganti kepada lagu itu membuahkan hasil yg terbaik. Lagu Terukir Di Bintang semalam telah di nobatkan sebagai juara dan sekali gus membawa pulang wang tunai RM35ribu dan juga trofi.


Kegembiraan itu di kongsi penyanyi peganti Aizat pada mlm itu apabila tidak menyangka bahawa lagu itu akan di tabal sebagai juara. Hasil usaha Yanalis Zarai yg kini sibuk membuat rakaman album terbaru di USA selama 3 tahun bertarung dalam AJL membuahkan hasil pada kali ini. Tanpa siapa menduga kejuaraan Yuna bagaikan di nafikan dengan kehadiran lagu2 lain yg memberi persaingan hebat pada mlm itu.


Lagu Idola nyanyian Azlan and typewriter membuktikan lagi keunggulan setelah merangkul tempat kedua pada malam anugerah tersebut. Namun Hafiz gagal untuk membuat kejuaran berulang apabila berpuas hati dengan tempat ketiga melalui lagu Ku Akui ciptaan Ajai sepenuhnya. Namun kekecewaan itu terubat apabila beliau buat 3 tahun berturut-turut di nobatkan sebagai juara Vokal Terbaik pada mlm penuh berprestij itu. Perembahan menggunakan stage berpusing pada mlm itu melayakkan lagu Teman Peganti di angkat sebagai Persembahan Terbaik keseluruhan AJL 27.

Bagi keseluruhan persembahan pada mlm AJL 27 tersebut menyerlahkan kesungguhan dan juga kematangan setiap persembahan 12 peserta. Gabungan 6 peserta pertama kali menjejakkan kaki di anugerah itu dan juga 6 peserta otai di anugerah itu menjadikan satu persembahan yg mantap dan bertenaga dari semua peserta. Dengan tema Gabungan Seni dan Muzik pembukaan majlis daripada 3 otai muzik tempatan cukup gemilang dan meriah.

Di akhiri oleh persembahan 4 otai rock dan balada negara melengkapi majlis anugerah berprestij anjura TV3 setiap tahun ini. Moga dengan kejuaraan Yuna ini akan membuka mata komposer tempatan dan luar negara untuk mengiktiraf lagu hasil karya tempatan. Tahniah sekali lagi buat Yuna and team dan juga kepada semua peserta lain yg berjaya memberikan persembahan terbaik pada mlm itu.


Bakal berlansung hujung minggu ini anugerah yg di nantikan setiap tahun oleh peminat dan juga penggiat hiburan muzik tanah air. Aungerah Juara Lagu yg kini cecah usia 27 tahun ini bakal melakar sejarah tersendiri pada tahun ini. Dengan menampilkan 12 finalist tahun ini gabungan artis lama dan juga baru serta komposer baru dan lama juga memeriahkan muzik tempatan lagi. Cabaran tahun ini adalah memastikan mereka memberi kelaian dan juga perubahan dalam AJL yg telah mula matang dalam industri..


Senarai semua peserta dan juga komposer yg terlibat untuk lagu tahun ini.


1. Idola ( Azlan n the Typewriter )
PENULIS LIRIK: Dark
KOMPOSER: Audi Mok

2. Pelangi senja ( Stacy )
PENULIS LIRIK: Taja (Meet Uncle Hussien)
KOMPOSER: Taja (Meet Uncle Hussien) 

3. Terukir di bintang ( Yuna )
PENULIS LIRIK: Yuna Zarai
KOMPOSER: Yuna Zarai

4. Anak kampung ( Jimmy palikat & One Nation Emcee)
PENULIS LIRIK: Jimmy Palikat
KOMPOSER: Jimmy Palikat

5. Ombak Rindu ( Hafiz & Adira )
PENULIS LIRIK: Sharad sharan
KOMPOSER: Nurzaidi Abd Rahman 

6 .Tanpamu ( Amir Jauhari )
PENULIS LIRIK: Amir Jauhari
KOMPOSER: Amir Jauhari

7. Lagu ( Bed Room Sentuary )
PENULIS LIRIK: Ahmad Farid Abdul Jalal
KOMPOSER: Ajai 

8. Teman Pengganti ( Black & RJ )
PENULIS LIRIK: Malique
KOMPOSER: Malique 

9. Ku Akui ( Hafiz )
PENULIS LIRIK: Ajai
KOMPOSER: Ajai

10 .Simetri ( Hazama & Amy Seach )
PENULIS LIRIK: Zel Firdhaus Haduan
KOMPOSER: Audi Mok 

11. Andai ku Bercinta Lagi ( Mojo )
PENULIS LIRIK: Edry Abd Halim
KOMPOSER: Edry Abd Halim 

12. Patah Seribu ( Shila Amzah )
PENULIS LIRIK: Shila Amzah
KOMPOSER: Shila Amzah


Siapa bakal juara untuk Anugerah Juara Lagu 27 yg akan berlansung pada 6 Januari 2013 di Stadiuk Putra Bukit Jalil jam 9 mlm. Secara langsung di TV3 dan juga boleh lihat streaming kat http://www.anugerahjuaralagu.com atau dgr sahaja di radia rasmi AJL 27 mana lagi kalau bukan HotFM...





Selesai sudah peringkat separuh akhir muzik-muzik dan telah tersenarai 12 buah lagu yg akan membuat persembahan peringkat akhir AJL 27 nanti. Tahniah kepada semua mereka yg dapat walaupun kecewa lagu Asmidar tak dpt. Senarai penuh lagu ker Anugerah Juara Lagu tahun ini..


Idola (Azlan & The Typewriter) – Audi Mok & Azlan
Pelangi Senja (Stacy) – Taja & Tun Teja
Anak Kampung (One Nation Emcees & Jimmy Palikat) – Jimmy Palikat
Tanpamu (Amir Jahari) – Amir Jahari
Lagu (Bedroom Sanctuary) – Bo Amir Iqram
Terukir Di Bintang (Yuna) – Yuna Zarai
Ombak Rindu (Hafiz & Adira) – Zaidi
Teman Pengganti (Black & Malique) – Malique
Ku Akui (Hafiz) – Ajai
Simetri (Hazama & Amy Search) – Audi Mok & Zel Firdhaus Haduan
Andaiku Bercinta Lagi (Mojo) – Edry Abdul Halim
Patah Seribu (Shila Amzah) – Shila Amzah