LADA MELETAKKAN LANGKAWI DALAM PETA DUNIA PELANCONGAN DI ITB BERLIN 2023 | Dunia Penuh Gosip

LADA MELETAKKAN LANGKAWI DALAM PETA DUNIA PELANCONGAN DI ITB BERLIN 2023

Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA) kembali lagi untuk meletakkan pulau Langkawi yang indah di peta dunia dengan mengambil bahagian dalam ITB Berlin 2023 yang dinanti-nantikan. Telah berlangsung dari 7 hingga 9 Mac 2023 di Pusat Ekspo Berlin City, sebuah ruang pameran terkini seluas 190,000 m² yang terdiri daripada 27 dewan, tujuan utama LADA menyertai jerayawara ini bersama Cable Car Langkawi adalah untuk memperkenalkan Pakej Hijau Geopark yang disediakan untuk pelancong yang melawat Langkawi.



Mengulas mengenai penyertaan mereka, Tuan Haji Ahmad Fuad bin Che Ani @ Abd Ghani, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif LADA berkata, “Adalah satu penghormatan untuk diberi platform untuk berkongsi keindahan Langkawi dengan dunia. Kami sangat teruja untuk mendedahkan pelbagai pakej baharu untuk UNESCO Global Geopark di Langkawi. Kami berbangga kerana kami adalah rumah kepada Geopark Global pertama di Asia Tenggara yang dianugerahkan status UNESCO. Pelancong yang merancang untuk melangkah kaki ke Langkawi pastinya tidak akan kecewa. Gabungan ciri geologi, pemandangan yang memukau dan aktiviti menarik tidak boleh dilepaskan”.

Pakej Hijau Geopark Langkawi berhasrat untuk memberikan gambaran yang unik dan menarik tentang pembentukan geologi pulau itu. Salah satu cara untuk melakukannya adalah dengan menaiki jet ski dan menyaksikan sendiri batu kapur dan struktur marmar yang unik. Keseronokan bermain jet ski adalah insentif tambahan sambil anda menikmati pemandangan menakjubkan Dayang Bunting Marble Geoforest Park, tasik air tawar pulau kedua terbesar di Malaysia. Kaedah alternatif untuk mengagumi Langkawi adalah dengan melakukannya secara udara. Pemandangan Panoramik Sky Cab menyediakannya. Apabila kereta kabel naik ke puncak Gunung Machinchang, pengunjung akan dijamu dengan pemandangan menakjubkan yang menghadap ke Laut Andaman.

Pencinta alam juga boleh menantikan pakej yang baru dilancarkan dengan Jelajah Safari Bakau di Taman Geoforest Kilim atau Kubang Badak Bio Geo Trail. Kilim Karst Geoforest ialah hutan bakau pembentukan karstik dengan persekitaran yang sesuai untuk menampung beberapa spesies flora dan fauna yang jarang ditemui. Selain menikmati persekitaran yang unik, pakej ini juga terdiri daripada pelancong menanam satu pokok bakau atau pokok asli, membolehkan mereka meninggalkan jejak mereka di Langkawi. Sementara itu, muara sungai pasang surut unik Kubang Badak BioGeo Trail menempatkan 13 tapak menarik. Naiki bot dan dapatkan peluang untuk menerokai bakau atau memulakan perjalanan memerhati burung untuk memerhati burung pantai dan burung bakau.

Selesai pakej, belajar menghayati tradisi ekosistem padi dengan pakej Laman Padi. Kawasan seluas 8.6 ekar yang besar ini mempamerkan pemandangan desa dan tenang sawah padi. Apabila meneroka sawah dan galeri, pelancong boleh duduk dan berehat di astaka, bangsal berehat atau balkoni di kompleks, berendam dalam gambaran keseluruhan padang terbuka. Pakej itu termasuk Lawatan Galeri Padi, Jelajah Sawah Padi, Lawatan Taman Herba, Penanaman Padi Tradisional, Pengisar Padi, Menyampah Padi, Menang Padi, Parut Kelapa, Demonstrasi Makanan, Menangkap Ikan dan Pembuatan Scarecrow.
“Statistik menunjukkan bahawa orang Jerman adalah peminat besar pulau tercinta kita. Sehingga September 2022, Jerman telah disenaraikan sebagai salah satu pasaran teratas untuk Langkawi. Sebenarnya, Jerman tersenarai dalam 9 statistik tetamu hotel terbaik untuk Langkawi. Kami amat percaya kami boleh mengukuhkan dan mungkin juga mengukuhkan statistik itu pada tahun-tahun akan datang. Kami akan terus membangunkan tawaran pakej kami untuk mengikuti permintaan semasa dan memastikan semua pengunjung merasai kepuasan apabila mereka melangkah keluar dari Langkawi,” tambah Tuan Haji Ahmad Fuad.

ITB telah wujud selama lebih daripada 50 tahun, menonjol sebagai peneraju industri untuk acara rangkaian dan penetapan arah aliran. Setiap tahun pada bulan Mac, acara perdagangan pengembaraan terhebat, ITB Berlin, menarik seluruh dunia pelancongan untuk berkumpul di satu lokasi. ITB bertindak sebagai kanvas dan sebagai tempat untuk pakar berpengalaman dan semua orang yang berminat secara profesional tentang pelancongan di seluruh dunia untuk berkongsi kecerdasan industri mereka. Walaupun di tengah-tengah masa yang mencabar, ITB menumpukan pada menyatukan komuniti pelancongan, pelancongan dan hospitaliti global.







0 comments: