Projek57 Menyokong Komuniti Terkesan Semasa Pandemik Dengan Kerjasama NGO dan Perniaga | Dunia Penuh Gosip

Projek57 Menyokong Komuniti Terkesan Semasa Pandemik Dengan Kerjasama NGO dan Perniaga

Dengan menghadapi banyak masa yang mencabar akibat wabak ini, mudah lupa bahawa lebih banyak perkara dapat dicapai dengan berdiri bersama sebagai satu orang. Projek57 perusahaan sosial yang diiktiraf secara nasional telah berkomitmen untuk menyatukan rakyat Malaysia dalam tujuannya untuk menyokong komuniti yang kurang bernasib baik melalui kerjasama dengan perusahaan sosial lain, badan bukan kerajaan (NGO) dan perniagaan.



Diilhamkan oleh visi Perdana Menteri pertama negara Tunku Abdul Rahman bahawa masa depan negara kita bergantung pada seberapa banyak jenis orang hidup dan bekerja dengan baik, Projek57, sejak ditubuhkan pada tahun 2015 dan melalui Gerakan Harapannya, telah menyumbang lebih daripada RM400,000.00 kepada komuniti yang kurang bernasib baik.

Mengingat kesan pandemi terhadap kehidupan dan penghidupan, Projek57 telah memperluas usaha mereka untuk menjangkau masyarakat yang kurang mendapat keperluan asas. Projek57 baru-baru ini mengagihkan bantuan makanan kepada 200 keluarga di Puncak Alam, Klang dan Pelabuhan Klang.



Projek57 juga bekerjasama dengan mereka dari komuniti perniagaan seperti Pertubuhan Usahawan Malaysia, dan juga komuniti yang melayani secara langsung seperti Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Projek Bangsa Malaysia dan Kiwanis Malaysia, untuk membantu 400 keluarga yang terkena Covid-19 dengan bantuan makanan dalam pelbagai fasa sekatan pergerakan.

Muhammad Faisal Abdul Aziz, Presiden ABIM mengatakan, “Kami sangat senang bekerjasama dengan Projek57 dalam memberikan bantuan kepada keluarga yang memerlukan di seluruh Lembah Klang. Selama tempoh percubaan ini untuk negara, kami percaya sekarang adalah lebih penting daripada sebelumnya untuk terus bersama dan saling membantu tidak kira apa latar belakang dan kepercayaan kita."



"Pandemik ini telah memberi kesan kepada rakyat Malaysia di seluruh negara. Sebagai sebahagian daripada komuniti perniagaan, kami merasa terdorong untuk bekerjasama dengan Projek57 dan memberikan semua bantuan yang kami dapat. Kami berharap sumbangan tersebut dapat menaikkan semangat mereka dan membakar semangat berdaya tahan di antara keluarga yang terkena dampak pada masa yang mencabar ini, ” tambah Lim Chu Chuan, Presiden Pertubuhan Usahawan Malaysia.

Pengasas Bersama Projek57, Syed Sadiq Albar berkata, “Ini adalah masa yang luar biasa dan banyak masyarakat menghadapi cabaran yang lebih sukar daripada biasanya. Kami bersyukur kerana terdapat banyak rakyat Malaysia yang berpikiran sama yang memahami nilai bergabung untuk menyokong mereka yang memerlukan pertolongan. "



"Untuk tujuan ini, berkat perkongsian baru-baru ini, kami juga membantu memperkasakan wanita dalam kumpulan B40, selain komuniti lain. Dengan mendapatkan barang-barang yang dihasilkan oleh wanita ini secara tempatan, kami dapat membantu memberi mereka pendapatan, dengan sebahagian keuntungan dari penjualan barang dagangan mereka juga kepada mereka."

Pada tahun lalu sahaja, Projek57 telah menyalurkan hampir RM100,000 untuk bekerjasama dengan perusahaan sosial lain untuk memperkasakan komuniti kurang mampu termasuk Menjana Peluang untuk Pembelajaran Orang Kurang Upaya (EMAS), Pewaris Bumi, Kapas dan Sagu, Wanita Kehendak dan Butik Batik. Item yang diperoleh dari komuniti B40 termasuk batik artisan yang dilukis dengan tangan, topeng muka kain, pembawa tiffin yang dibungkus dan barang-barang bakar.



Pengasas bersama, Collin Swee, berkata, "Untuk Projek57, bekerja sama untuk kebaikan yang lebih besar telah menjadi sebahagian daripada DNA kami dari Hari Pertama dan kesatuan adalah teras dari apa yang kami lakukan. Dengan wabak yang terus berlanjutan, saling membantu tetap mustahak untuk membuat orang mengalami kesusahan. Dengan cara kecil kami, kami menyalakan lampu harapan bagi masyarakat yang terjejas. "

Bersempena dengan sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia yang akan datang, Projek57 Unity Ribbon buatan tangan disediakan untuk orang ramai membeli dan melakukan peranan mereka untuk menyokong golongan yang memerlukan. Pita Unity adalah simbol Harapan. Pita, berharga RM3.00 setiap satu, menampilkan bayangan ikonik wajah Tunku Abdul Rahman. Semua keuntungan disalurkan untuk menyokong keperluan belia yang kurang bernasib baik.



Unity Ribbons boleh dibeli di https://www.projek57.com/unity-ribbon, Village Grocer, Ben's Independent Grocer, BSC Fine Foods dan Pasaraya OTK Store, serta Pos Malaysia di seluruh negara.






0 comments: