Memaparkan catatan dengan label Gegar Vaganza. Papar semua catatan
Program yang banyak kontroversi tahun ini telah sampai ke kemuncaknya malam tadi secara langsung di Astro Ria dan Ria HD. Gegar Vaganza musim kelima dengan enam orang bintang telah berjaya ke peringkat akhir iaitu Zamani, Maya, Noryn Aziz, Amelina dan Billy Zulkarnain


Minggu akhir ini menyaksikan enam peserta telah mempersembahkan dua lagu dimana persembahan pertama lagu duet bersama dengan artis jemputan dan persembahan kedua adalah battle antara bintang. Tapi pada pemerhatian persembahan duet dengan artis jemputan seperti tidak begitu bemakna buat finalist ini. Ini kerana kebahanyakan artis jemputan tidak memainkan peranan penting dalam menjayakan persembahan peserta akhir. Sepatutnya hanya persembahan solo sahaja kerana ia dapat membuktikan kehebatan mereka.

Tengok sendiri persembahan Amelina dimana kelibat Bob AF hanya tak ubah seperti backup singer sahaja langsung tiada apa peranan penting. Juga pada persembahan Noryn Aziz, Dia Fadila serta Maya artis jemputan hanya tempelan sahaja kerana semua perserta akhir ini dah mampu boleh buat persembahan solo yang lagi bagus.  



Cuma persembahan Zamani yang memang patut ada orang kena backup takut lupa lirik atau sakit. Sebab itu Zamani tiada rezeki untuk menang pada program GV kali ini. Nasib Zamani tidak juara kalau tidak mesti lebih banyak mulut-mulut yang berbunyi mempertikaikan kredbiliti juri tetap. 

Apa pun keputusan telah dibuat dan tahniah kepada Noryn Aziz yang telah menjadi juara Gegar Vaganza musim kelima ini. Beliau berjaya membawa pulang wang tunai RM100,000, trofi dan juga pakej penginapan. Manakala tempat kedua pula adalah milik Dia Fadila yang berjaya membawa pulang wang tunai RM50,000, trofi dan pakej penginapan. Manakala tempat ketiga baru milik Zamani berjaya membawa pulang wang tunai RM30,000, torfi dan pakej penginapan. 


Di tempat keempat pula milik Amelina, tempat kelima milik Maya dan tempat keenam milik Billy Zulkarnain. Tahniah kepada semua bintang anda memang hebat dan berjaya membukti yang otai masih berbisa dan mampu tampil dalam dunia zaman seni sekarang ini. 







Setelah akan tamat program realiti Big Stage yang akan berakhir minggu seluruh rakyat Malaysia terus dihiburkan lagi dengan program yang viral sejak beberapa musim yang lalu. Kini kembali lagi Gegar Vaganza musim ke lima. Bakal mula beraksi pada 30 September di Astro Ria dan Ria HD. 


GV kali ini tampil dominasi oleh peserta perempuan tapi bukan sahaja peserta solo malah ada juga buat pertama kali peserta bekumpulan tahun ini. Kumpulan yang begitu popular era tahun 90an iaitu Elite dan Billy Zulkarnain. Juga ada kumpulan yang baru dan masih hangat juga turut serta untuk GV kali ini iaitu kumpulan Forteen. Sudah kenapa nak masuk program ni korang tak cukup laku ker hehehe atau nak kembalikan semula peminat korang.

Selain itu juga perserta solo lain yang telah lama tidak beraksi dipentas besar seperti ini kembali lagi dan lebih hebat seperti penyanyi dandut Amelina, Safura Yaakob, Noryn Aziz, Farawahida, Hetty Sarlene dan Dia Fadilla. Manakala peserta lelaki pula pastinya memberi saingan hebat seperti Zamani dan Shafie dari kumpulan Rio. 

Juga akhirnya tahun ini setelah bertahun-tahun nama beliau selalu sebut bakal beraksi dalam GV kini telah masuk sapa lagi kalau bukan Maya Matahari. GV5 akan bersiaran selama lapan minggu dan seperti biasa diacarakan oleh Nabil Ahmad dan gandingan kelakarnya Jihan Muse. Manakala juri profesional masih tetap lagi iaitu Dato Ramli M.S dan juga Khadijah Ibrahim.

Dengar citer tahun ini penaja baru untuk program ini dan tidak lagi penaja seperti mana tahun-tahun sebelum ini. Mungkin tempias kerana kontroversi yang diterimanya dengan hadiah palsu itu biar mereka satelkan sendiri. Tahun ini abang telajak laris pula ambil alih adakah akan sama macam penaja dulu suka nak overshadow pengacara dan suka buat-buat riuh kat pentas. Sama-sama kita saksikan drama kat GV biasalah Astro kalau tak ada drama tak sah kat program mereka.








Telah temat semalam petandingan akhir Gegar Vaganza 4 yang telah di adakan secara langsung di Johor. Menyaksikan 6 peserta iaitu Aishah, Liza Hanim, Lan Solo, Hazami, Firman dan Tia Jinbara bersaing dengan membuar dua persembahan. Persembahan pertama adalah lagu solo manakala persembahan kedua adalah lagu battle yang luar daripada forte mereka.  


Pada malam itu Aishah mendapat lagu All By Myself lagu yang menjadi makanan beliau dan mampu diberikan satu persembahan bernada tinggi. Manakala Liza Hanim pula mendapat lagu Meniti Titian Usang yang tidak sesuai dinyanyikan dalam pertandingan hebat seperti ini kerana ia tidak mnguji vokal beliau sebenar. Sepatutnya cuba bagi dua artis ini lagu yang sama hebat dengan vokal mereka baru nampak seimbang dan puas hati siapa juara.

Namun apa pun keputusan telah dibuat oleh juri dan berpihak kepada Aishah dan memang nak menaikkan beliau yang lebih otai dalam industri ini. Aishah berjaya membawa pulang wang tunai RM100,000, trofi, barang kemas, baucer GoShop, percutian dan juga tanah lot banglo. 

Manakala Liza Hanim membawa pulang wang tunai RM50,000, trofi, barang kemas, baucer GoShop, percutian dan juga tanah lot banglo. Manakala tempat ketiga Lan Solo pula berjaya membawa pulang wang tunai RM30,000, trofi, barang kemas, baucer GoShop dan percutian. 

Tempat ke 4 adalah milik Hazami, ke 5 adalah milik Firman dan tempat ke 6 adalah Tia Jinbara. Malam itu juga turut diadili oleh 2 lagi juri jemputan iaitu Datuk Rosyam Nor dan Datuk Khadijah Ibrahim. Tahniah kepad semua peserta anda tetap terhebat dihati peminat moga bakat anda terus kembang besaing dengan lagu zaman sekarang. 








Minggu separuh akhir pada malam tadi menyaksikan bahawa hanya 6 orang finalist yang akan ke peringkat akhir Gegar Vaganza. Peserta yang berjaya ke peringkat akhir adalah Aishah sudah pasti, Hazami, Firman, Tia, Liza Hanim dan Lan Solo. Semua keputusan adalah di tangan 4 orang juri untuk peringkat separuh akhir ini.


Dua juri jemputan pada malam itu adalah Datuk Ahmad Tamimi Siregar dan Dato Wah Idris. Pada malam itu persembahan Syura bagi Tok Ram sangat teruk dan banyak masalah teknikal. Juga ditambah komen oleh Hetty Koes Endang apabila Syura bertukar kepada rentak dangdut bagaikan tembak tidak mengenai sasaran. Ini menyebabkan juara program Masterchef Celebriti Malaysia Musim ke 2 ini tersingkir.

Pada malam separuh akhir ini semua peserta menyampaikan dua buah lagu iaitu satu lagi solo dan satu lagi lagu OST filem. Aishah terus menyerlah dan mendapat pujian melambung daripada Dato Ramli serta dato memberikan terus tiket ke final buat Aishah selepas habis persembahan pertama beliau pada malam itu.


Minggu depan adalah minggu final yang akan di adakan di Studio Iskandar Johor Bahru secara langsung dari sana dan di Astro Ria serta Ria HD. Tiket juga telah habis dijual kepada semua yang mahu menyaksikan secara langsung di sana. Tema minggu akhir adalah battle dan lagu solo. Siapa kali ini bakal dinobatkan juara Gegar Vaganza musim ke 4.





Minggu ini adalah minggu ke 6 dan merupakan minggu suka akhir untuk program yang paling ramai peminat di Malaysia iaitu Gegar Vaganza. Minggu ini menyaksikan 8 peserta yang tinggal menyanyikan lagu dengan teman "Jangan Kata Tak Tahu" iaitu lagu-lagu popular zaman sekarang dan 90an. 


Aqasha adalah satu-satunya peserta yang menyampaikan lagu bahasa Inggeris pada minggu ini dan menjadi mangsa penyingkiran. Menurut kata juri yang memberi komen Dato Ramli. M.S. persembahan Aqasha tiada apa yang boleh dikomen kerana terlalu teruk. 

Juri pada minggu ini menampilkan 4 orang juri termasuk 2 juri jemputan iaitu Dato AC Mizal dan Datuk Mokhzani. Manakala persembahan terbaik pada minggu ini adalah milik Aishah yang menyampaikan lagu popular sekarang iaitu Tergangtung Sepi nyanyian Haqiem Rusli. Persembahan bersahaja dan bertenaga mendapat sorakan dan jeritan penonton pada malam tersebut.


Malam itu juga menyaksikan Lan Solo berada dua terbawah juga kerana masalah kesihatan yang beliau alami. Lan kelihatan lemah dan bertongkat ketika menaiki pentas dan turun pentas akibat sakit buasir yang beliau alami minggu lepas.

Apa pun minggu depan adalah minggu separuh akhir dan menyaksikan semua peserta akan menyampaikan 2 buah lagu daripada tema OST. Siapa pula bakal tersingkir dan siapa bakal menyerlah. Nantikan secara langsung di ASTRO Ria dan RIA HD.







Semalam dalam program paling ramai peminat dan penyokong Gegar Vaganza 4 digemparkan dengan dua berita sedih sekaligus. Semua orang tak sangka dan ini bukan drama tapi realiti kerana program ini memang real dan nyata ok bukan sebab nak naik ranking.


Berita sedih pertama adalah minggu terakhir buat Elyana yang tersingkir pada malam minggu ke 5. Elyana yang membuat persembahan penuh semangat dan bersunguh-sungguh akhirnya terpaksa akur dengan keputusan juri yang tidak menyebelahi beliau. El menyampaikan lagu Sepi dengan konsep baju tidurnya.

Berita sedih kedua pula adalah pada masa sama penyingkiran Elyana itu beliau juga turu membuat pengumuman bahawa beliau adalah seorang pesakit kanser tahap 4 yang sedang yang telah bertarung selama 7 tahun penyakit ini. Juga memohon kepada semua mereka diluar sana yang mengidap sakit agar terus bersemangat untuk berjuang demi kelangsungan hidup jangan mengalah.


Setalah pengumuman itu dibuat ramai peminat dan penonton di dewan mahupun di rumah bagaikan terkejut dan tak kurang yang juga turut bersimpati dengan nasib menimpa Elyana ini. Menurut sumber bahawa Elyana sekarang serang melawan sakit kanser Limfoma yang serius. Tapi El nampak bergitu ceria sihat bila buat persembahan di atas pentang memang hebat.

Respek pada beliau kerana ia membuktikan bahawa orang sakit jangan hanya menunggu dah terbaring jer kat rumah tapi kena berusaha untuk melawannya dengan cara masing-masing. Sama-sama kita dioakan kepada kesihatan kepada Elyana melawan penyakit yang dihadapi sekarang. 

Malam minggu ke 5 ini juga persembahan hebat kelihatan pada persembahan Aishah, Hazami, Lan Solo dan juga Liza Hanim. Minggu depan semua 7 peserta yang tinggal akan mebawa teman "Jangan Kata Tak Tahu' iaitu tema lagu popular budak-budak baru nak up serta yang popular tahun 90an. Selamat maju jaya semua.





Tema duet dengan menyampaikan lagu Memori Daun Pisang bersama dengan Ezad menyebabkan Haida tersingkir pada minggu ini. Haida nampak kurang selesa dengan lagu dangdut seperti mana kata juri Haida kurang menghayati lagu dangdut tersebut. Sebelum ini persembahan Haida begitu meningkat dan lain dariapada lain setiap minggu.


Mungkin juga bukan dah rezeki Haida tak apa masih ada peluang untuk terus berjaya dalam industri diluar sana. Juga persembahan yang kurang menyengat adalah Tia Jinbara. Aqasha juga hampir tersingkir dengang persembahan yang banyak kekurangan tapi masih terus terselamat pada minggu ini.

Manakala persembahan paling menyerlah adalah nyanyian Aishah yang memang memukau dapat menarik lagu Ceritera Cinta nyanyian Jac dengan cara sendiri sehebatnya. Juga persembahan memukau dari peserta yang biasa dapat pujian iaitu Liza Hanim, Lan Kristal dan Syura

Minggu ke 5 pula tema Kaun Kerabat menyaksikan lagu yang disampaikan adalah lagu artis yang ada adik-beradik serta sedara mara dalam industri yang sama menyanyi. Sapa pula bakal menyerlah minggu depan dan siapa bakal tersingkir. Juga menarik minggu depan akan ada penampilan istimewa Upiak Isil yang viral dengan lagu Tak Tuntuang nantikan macam mana persembahan beliau bersama pengacara Jihan dan Nabil tu.





Rancangan yang dinantikan peminat dan selalu menjadi trending di sosial media Gegar Vaganza sekali lagi beraksi minggu ke 3. Kali ini menyaksikan semua 11 peserta menyanyikan lagu bukan forte mereka dengan tema 360.


Menyaksikan minggu ini akhirnya Raja Azura tersingkir jua setelah bekerja keras untuk terus berada dalam persaingan yang hebat ini. Menyampaikan lagu Perhaps Perhaps Perhaps dengan  persembahan menarik namun masih tidak mampu memukau juri. 

Juga mendapat markah terendah adalah Elyana juga Aqasha namun masih terselamat. Liza Hanim terus mengekalkan kehebatan minggu ini apabila mendapat markah tertinggi dari juri dan juga menerima Anugerah Vida Vaganza pilihan penonton. Liza menyanyikan Lagu Untukmu yang dipopularkan oleh Meet Uncle Hussain.


Juga tidak kurang hebatnya adalah nyanyi Syura, Haida dan Hazami. Yang sentiasa mengagumkan juri setiap minggu dan memberi persembahan hebat. Minggu depan pula bertemakan duet bersama artis jemputan dan siapa pula bakal tersingkir dan siapa bakal menyerlah. Sama-sama kita saksikan.






 
Malam tadi macam biasa setiap Ahad di Astro Ria ramai menantikan persembahan mingguan peserta Gegar Vaganza. Tapi yang lebih nampak banyak menyerlah sepanjang 2 minggu ni adalah penaja utama iaitu Dato Sri Vida. Minggu ni lak dengan drama bersama Prof Dato Chef Wan yang acah-acah nak bercouple. Sikit-sikit tu ok tapi bila tengok asyik muka mereka naik muak pulak.


Tapi nak buat macam mana Astro ikutkan sahaja sebab dah jadi hamba penaja. Kalau tak ada penaja tak jalan program ini betul tak. Dato sekarang ni pun dah mula gila glamor lagi lah nak kena layan karenah mereka. Tak kisahlah janji program ini berjalan dengan jayanya betul tak.

Minggu ini semua peserta nampak sangat menonjol dan juga mampu menyempurkan tugasan yang diberi. Paling best minggu ini adalah persembahan Liza Hanim yang memang tak dinafikan siap dapat standing ovation daripada Dato Ramli M.S dan Hetty Koes Endang. Betul lah vokal beliau dari zaman anak dara sampai sekarang memang mantop.


Selain itu juga persembahan hebat pada minggu ini adalah Hazami dan Haida yang nampak banyak peningkatan. Tahniah kepada semua peserta mampu memberikan saingan yang hebat. Tapi persembahan Ferhad bagikan ada tidak kena dan mungkin lagu tu tidak sesuai dengan beliau pada malam itu dan menyebabkan beliau peserta pertama tersingkir dari program ini. Ramai meramalkan Kak Engku bakal tersingkir tapi beliau masih terselamat setelah mendapat kedudukan ke 2 terakhir.

Apa pun minggu depan semua peserta bakal menyanyikan lagu bukan daripada forte mereka dan jauh daripada kebiasaan. Adakah ia bakal memberikan satu lagi persembahan yang mantop dan hebat. Sama-sama kita nantikan.








Program paling hangat dan paling dinantikan oleh peminat industri muzik tempatan Gegar Vaganza kini telah kembali. Pada musim ke 4 kali ini bakal lebih meriah dan memberi saingan hebat. Ini kerana barisan peserta adalah mereka yang memang pernah memenangi banyak anugerah sebelum ini.


Siapa tak kenal Liza Hanim yang pernah memenangi Vokal Terbaik pada AJL19, juga Aishah pernah menjadi Juara Lagu menerusi lagu Janji Manismu pada tahun 1990. Kali ini ada juga Syura yang pernah menang Anugerah Album Pop Etnik Terbaik AIM 2006, Elyana yang juga pernah bertanding dalam AJL 23. 

Juga turut memberi saingan hebat dalam GV 2017 kali ini adalah Aqasha, Hazami, Lan Kristal, Tia Jinbara, Haida dan dua peserta dari negara serberang iaitu Ferhad Singapura dan juga Firman Indonesia.  Namun kehadiran pelakon, penyampai radio dan juga pengacara Kak Engku dalam GV kali juga satu yang nampak menarik. Walaupun pada minggu pertama itu kelihatan hampir-hampir Kak Engku tersingkir tapi format tiada penyingkiran minggu pertama menyelamatkan beliau. 


Pada minggu pertama dengan tema Masih Kau Ingat semua 12 peserta menyampaikan lagu popular masing-masing yang memberi nostalgia. Tapi dari pemerhatian ternyata Liza Hanim, Aishah, Hazami dan Lan Kristal memberi persembahan terbaik mereka. Manakala Syura pula kalau tengok persembahan tak ubah seperti majlis AJL, begitu juga dengan Elyana.

Yang masih nampak lemah adalah Kak Engku, Haida, Ferhad dan Tia Jibara. Tapi minggu pertama apa boleh orang katakan saingan masih sengit lagi 7 minggu akan datang. Siapa bakal juara dan siapa bakal tersingkir minggu depan sama-sama kita nantikan. Disiarkan secara langsung di Astro RIA dan Ria HD setiap hari Ahad jam 9 malam. Masih mengekalkan Nabil Ahmad dan Jihan Muse sebagai pengacara walaupun dalam keadaan mengandung 5 bulan.






Masuk musim ke 4 Gegar Vaganza tahun ini dan menyaksikan ramai lagi senarai otai bakal beraksi. Pasti tahun ini akan memeriahkan lagi program tersebut dengan ramai artis lama yang menjadi kegilaan ramai.


Senarai majlis terlah berlangusng untuk memperkenalkan peserta GV 2017. Nama-nama tersebut adalah Aqasha, Elyana, Ferhad, Firman, Noorhaida, Hazami, Lan Kristal, Aishah, Liza Hanim, Tia Jinbara, Syura dan Raja Azura. Nama-nama yang hebat kali ini dan pasti kita tak sabar nak nantikan persembahan pertama mereka setelah lama tidak beraksi dipentas.

Ada peserta yang telah terjun dalam dunia politik tapi setelah kalah bertanding pilihanraya masuk balik menjadi peserta tak laku dah ker. Apa pun kita tengok mampukan mereka yang otai ini mengembalikan kegemilangan pada zaman mereka dulu.

Masih mengekalkan penaja yang sama iaitu Vida Beauty atau senang nak tahu Dato Sri Vida adakah kali ini akan ada persembahan Dato sendiri di atas pentas. Adakah akan berlaku aksi rampas mikrofon dan berebut pentas. Juga pengacara masih di kekalkan iaitu Nabil Ahmad dan Jihan Muse. Pasti ia meriah dan menggamatkan melihat gelagat dua pengacara ini.

Bakal mula siaran langsung pada 29 Oktober 2017 di saluran Astro Ria dan Astro Ria HD. Masih mengekalkan juga konsep juri profesional tapi tak tahu lagi adakah juri masih kekal yang sama atau ada kejutan tahun ini sama-sama kita nantikan. 









 
Malam tadi dapat tonton secara langsung program paling drama tahun ini iaitu apa lagi kalau bukan Gegar Vaganza 3. Siaran langsung dari Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam dan juga Astro Ria dan Ria HD. Diacarakan oleh pengacara yang popular Nabil Ahmad dan Jihan Muse tak kerign gusi malam tadi gelak tengok telatah mereka.

6 peserta akhir yang bertanding merebut gelaran juara pada malam itu. Azharina memang telah diramalkan menjadi juara pada malam itu dan ianya ternyata benar. Azharina membawa pulang wang tunai RM100,000, tanah lot banglo, barang kemas, pakej percutian ker Itali, voucher GoShop, rakaman lagu single terbaru dan juga trofi GV. 


Beliau menewaskan Siti Sarah yang mendapat tempat kedua dan Zarul tempat ke tiga. Tapi Siti Sarah juga dipilih peminat menerima anugerah persembahan terbaik pilihan penonton yang membawa pulang wang tunai RM5000. Tempat keempat pula adalah milik Ameng, kelima milik Intan Sarafina dan yang terakhir milik Gmie.

Tapi semua itu tidak mampu menewaskan persembahan mantap dan hebat dari penyanyi no 1 Malaysia siapa lagi kalau bukan Dato Siti Nurhaliza. Tok Ti memukau semua penonton di auditorium dan juga di rumah dengan persembahan medlay 3 buah lagu beliau iaitu Kau Kekasihku, Dialah Dihati, dan Balqis

Persembahan pada malam itu mendapat pujian semua penonton dan juga ramai netizen memuji kehebatan vokal artis paling banyak menang anugerah ini. Ternyata kehebatan Tok Ti tiada ganti dan jangan lupa saksikan konsert Dato Siti Nurhaliza And Friend di Astro Ria pada 11 Disember ini.






Memperkenalkan barisan artis yang akan bersaing dalam program Gegar Vaganza musim ke 3. Program yang telah menjadi viral tahun lepas apabila pemenang utama Siti Nurdiana menjadi perhatian semua peminat. Sapa pula tahun ini yang juga bakal viral dan bakal juara program realiti ini. 


Program ini akan menggantikan AF yang telah sampai kemuncaknya. Bersiaran pada jam 9.00 malam setiap hari Ahad bermula 16 Oktober secara langsung di Astro Ria dan Ria HD. Masih kekal Qu Puteh sebagai penaja utama program ini dan apa pula gimik-gimik yang bakal dipertontonkan tahun ini. Juga masih kekal pengacara yang sentiasa kelakar Nabil Ahmad dan Jihan Muse.

Juri tetap juga masih kekal iaitu Dato Ramli M.S dan juga Dato Khatijah Ibrahim. Mari kita kenal dengan barisan mereka yang akan mewarnai Gegar Vaganza Musim ker 3 ini. 6 peserta lelaki iaitu Ameng Spring, Razis Ismail, Shidee Data, Rem, Zarul Umbrella dan Gmie Screen. Manakala 6 peserta wanita pula adalah Nora, Siti Sarah, Elly Mazlien, Intan Sarafina, Azharina dan Zur Eda.


Diharapkan tahun ini lebih meriah dan membuktikan Otai Masih Menyengat dan mampu mengembalikan kemeriahan artis2 lama ini. Puas lah tahun ni gelak tengok gelagat pengacara dan juga Dato Vida sendiri nantikan. 















Begitu lama kita tak dengar lagu terbaru daripada artis yang cukup popular satu masa dulu dengan lagunya Memori Berkasih. Setelah lebih dari 5 tahun kini 2016 kita bakal dengar lagu terbaru daripada beliau. Ini kerana Siti Nordiana telah di umumkan sebagai juara program Gegar Vaganza musim ke 2 yang telah menjadi satu fenomena di Malaysia. 


Pada malam kemuncak akhir Siti Nordiana atau lebih mesra di sapa Nana ini bersaing bersama 5 lagi peserta akhir iaitu Haiza, Ezad, Naseeir Wahab, Achong dan juga Faradhiya. Pada persembahan solo Nana memberanikan diri untuk membawa lagu yang di popularkan oleh Ziana Zain iaitu Putus Terpaksa. Manakala persembahan Battle Nana bersaing dengan Achong untuk lagu Awak Kat Mana!


Seperti ramai sudah menyangka kemenangan memihak kepada beliau pada malam itu walaupun ada sesetengah orang menganggap beliau hanya artis Under Dog dalam program ini. Nana selaku juara membawa pulang wang tunai RM100,000 bersama dengan trofi dan juga sebuah lagu serta hadiah percutian.


Senarai penuh pemenang mengikut kedudukan pada malam akhir Gegar Vaganza 2 :-
1 - Siti Nordiana RM 100,000 + Trofi + Pakej Percutian + Lagu Baru
2 - Farah Dhiya RM 50,000 + Trofi + Pakej Percutian 
3 - Ezad Lazim RM 30,000 + Trofi + Pakej Percutian
4 - Nassier Wahab RM 15,000 + Trofi + Pakej Percutian
5 - Acong RM 10,000 + Trofi + Pakej Percutian
6 - Haiza RM 5000 + Trofi + Pakej Percutian

Persembahan Terbaik Pilihan Penonton - Siti Nordiana - RM 5000

Tahniah kepada semua pemenang dan juga tahniah pada Astro yang telah kembalikan semula bakat2 otai ini untuk terus berdaya saing dalam dunia industri yang lebih mencabar sekarang ini. Moga bakat muda mencontohi kekentalan semua penyanyi lama ini kerana Otai Masih Berbisa.







Malam ni dua program realiti yang begitu memberi impak kepada industri muzik tanah air dan juga sangat menjadi viral di laman media social. Sapa tak tahu tentang program Gegar Vaganza terbitan ASTRO yang juga telah menjadi bualan hangat dan selalu tranding di social media. Malam telah di umumkan tadi 6 peserta akhir yang layak ker Final Gegar Vaganza yang akan di adakan pada 14 Disember 2015.


6 penyanyi otai yang layak ke Akhir Gegar Vaganza :-

1) Siti Nordiana
2) Naseer Wahab
3) Ezad Lazim
4) Achong 
5) Farah Dhiya
6) Haiza

Tahniah buat semua otai yang telah berjuang selama berminggu-minggu dalam program yang menjadi tumpuan bukan sahaja peminat malah juga rakan2 artis. Selamat berjaya buat semua peserta dan buat terbaik untuk Final Gegar Vaganza. Juara akan membawa pulang wang tunai RM100,000 dan juga sebuah lagu khas untuk pemenang.

Juga telah belangsung malam tadi juga pemilihan 12 finalist lagu yang akan bertanding dalam Anugerah Juara Lagu 30. Sapa tak tahu tentang anugerah penuh berprestij yang mengiktiraf lagu2 ciptaan tempatan dan menjulang sebagai juara setiap tahun. Telah masuk tahun ke 30 penganjuran kali ini melihatkan penyertaan ramai komposer baru dan juga penyanyi baru.


Senarai 12 lagu yang layak ker AJL30 :-

1) Hazama - Sampai Mati
2) Akim & The Majistret - Potret
3) Faizal Tahir - Assalamualaikum
4) Drama Band - Biarkanlah 
5) Elizabeth Tan - Knock Knock
6) Kaka Azraff dan Aliff - Bukan Hal Aku
7) Caliph Buskers - Hanya Namamu
8) Bunkface - Malam Ini Kita Punya
9) Stacy - Not For Sale
10) Noh Salleh - Angin Kencang
11) Black - Mana Mungkin
12) Dayang Nurfaizah - Tak Pernah Menyerah 

Nampaknya nama baru seperti Elizabeth Tan dan Drama Band akan memberi saingan kepada semua artis lama yang juga pernah menyertai anugerah ini. Siapakah komposer bakal di nobatkan juara dan lagu mana yang bakal merainya sama2 kita nantikan malam Anugerah Juara Lagu 30 pada bulan Januari yang belum di umumkan lagi tarikhnya. Selamat maju jaya semua.










Setelah taman musim pertama Gegar Vaganza yang menobatkan Ayai Illusi sebagai juara dan kini kembali lagi dengan musim ke 2. Program realiti yang menggabungkan artis2 malar segar setiap minggu pastikan mengimbau kembali memori kehebatan nyanyian mereka. Kebanyakan artis yang menyertai program ini adalah mereka yang pernah mencipta nama dalam dunia muzik tempatan.


Di sini senarai 12 artis yang bertanding untuk Gegar Vaganza Musim ke 2 yang akan bermula Ahad ini. Barisan artis lelaki adalah Amir Ukays, Nizam Laksamana, Zul Handyblack, Achong Sweetchild, Ezad Exist dan Nassier Wahab. Manakal barisan artis perempuan pulak adalah Ezlynn, Siti Nordiana, Haiza, Faradhiya, Azian Mazwan Safuan dan Sheeda.


Jika anda nak melihat kehebatan mereka beraksi setiap minggu dengan lagu2 yang baru dan juga menguji kehebatan mereka semula boleh di saksikan di Astro Ria, Astro Prima dan Maya HD setiap hari Ahad jam 9.00 malam. Di bawakan secara langsung dari Dewan Auditorium, Majlis Bandaraya Shah Alam.

Gegar Vaganza 2 turut mengekalkan pengacaranya dari musim pertama iaitu Nabil Ahmad dan Jihan Muse selain memberi kepercayaan sekali lagi kepada Datuk Ramli MS dan Datuk Khatijah Ibrahim untuk kekal di kerusi panas juri profesional. Selain itu persembahan selingan (interlude) juga akan tetap dikekalkan pada musim ini.









Itulah dia penangan artis vateran dan org otai ini semua masih mampu memberi saingan kepada artis2 baru yg ada sekarang. Itu tandanya kalau anda tidak pandai membawa diri anda akan terus di tenggelami oleh artis2 lama ini.  Itu yg di buktikan melalui program Gegar Vaganza melalui Astro Ria dan Astro Maya HD. Setelah 7 minggu 12 peserta bersaing hingga akhir malam semalam terbukti mereka masih menyengat.


Ayai kumpulan Illusi telah membukti usia bukan penghalang dan bakat yg ada adalah segalanya. Ayai di nobatkan sebagai juara Gegar Vaganza 2014. Beliau berjaya membawa pulang wang tunai RM100 ribu, trofi dan juga membuat single album bersama Astro. Wow memang hebat tenyata Ayai masih mempunyai peminat di Malaysia. Saya pun suka suara Ayai yg serak2 basah dan menyanyikan lagu Jangan Kau Rayu & Semangat Lamin memang memukau.


Tahniah juga kepada pemenang kedua milik Haleeda yg mempunyai kekuatan tersendiri. Haleeda membawa pulang wang tunai RM50 ribu bersama trofi. Manakala tempat ketiga di menangi oleh Mamat Exist bersama memenagi hadiah persembahan terbaik hasil dari undian penonton melalui SMS.  


Tempat ke empat pula di menangi oleh Rahmat Mega dan tempat ke lima Ifa Raziah dan tempat ke enam Fazli Zainal. Tahniah buat semua pemenang persembahan memang hebat mlm tadi memukau dengan gaya persembahan tersendiri. Astro berjaya membawa kembali artis2 lama ini ke medan persembahan pentas termasuk artis yg buat persembahan pada mlm tersebut iaitu Amelina yg telah 15 tahun menyepi kini kembali. Tahniah kepada semua....